Міністерство культури та стратегічних комунікацій (далі – Мінкульт) і Міністерство молоді та спорту (далі – Мінмолодьспорту) щороку реалізовують десятки соціально важливих бюджетних програм, на які держава виділяє мільярди гривень, тож вкрай важливим є унормування їхньої діяльності та максимально ефективне використання коштів. На цьому наголосила Голова Рахункової палати Ольга Піщанська 16 квітняпід час засідання Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушення законодавства України у сферах культури, охорони культурної спадщини, туризму, фізичної культури і спорту (ТСК). Також у засіданні ТСК взяли участь відповідальна за напрям культури член Рахункової палати Єлизавета Пушко-Цибуляк та директор Департаменту контролю (аудиту) у сфері культури, наукової діяльності, духовного та фізичного розвитку Сергій Копилов.
Ольга Піщанська повідомила членам ТСК, що у 2019–2024 роках видатки державного бюджету на програми Мінкульту та Мінмолодьспорту становили майже 77 млрд грн. Рахункова палата в межах 13 аудитів проаналізувала з них 14,44 млрд грн та виявила недоліки у використанні понад половини цих коштів. Найбільш поширеними були порушення, допущені при плануванні коштів, – 8,16 млрд грн та використання коштів з порушенням вимог чинного законодавства – 1,91 млрд грн.
«В межах аудитів ми встановили, що значна частина цих коштів використовувалася з порушеннями, які стосувалися неналежного планування та неефективного або нецільового використання коштів. Результати цих контрольних заходів засвідчили наявність системних проблем, що негативно впливають на реалізацію державної політики в означених сферах: слабкість нормативно-правової бази, відсутність послідовного стратегічного планування, і з цієї причини – низький рівень виконання планів Уряду, а також неефективний внутрішній контроль та неефективне управління державним майном», – відзначила Ольга Піщанська.
Голова Рахункової палати повідомила, що під час проведення дев’яти аудитів у зазначених сферах були виявлені ознаки кримінальних правопорушень, а відповідні матеріали спрямовані до правоохоронних органів. Рахункова палата відслідковує подальші кроки щодо опрацювання цих матеріалів та розпочатих за ними проваджень.
Ольга Піщанська також розповіла членам ТСК, що за результатами проведених у 2019–2024 роках аудитів Рахункова палата надала об’єктам контролю 213 рекомендацій, з яких загалом виконано близько половини, однак за окремими аудитами рівень невиконання рекомендацій сягає 60%. Тож у частині контролю за їх виконанням співпраця з ТСК є надзвичайно актуальною, підкреслила Голова інституції.
Член Рахункової палати Єлизавета Пушко-Цибуляк звернула окрему увагу учасників засідання на те, що в разі наявності у них інформації про можливі порушення, вони зможуть надати її Рахунковій палаті для врахування під час здійснення аудиторами контрольних заходів, дослідження та аналізу відповідних сфер.
Під час обговорення народні депутати цікавилися подробицями виконання рекомендацій Рахункової палати щодо окремих аудитів, баченням подальшої співпраці між Рахунковою палатою та ТСК. Ольга Піщанська запевнила присутніх у готовності Рахункової палати співпрацювати з ТСК, наголосивши, що у сферах культури та фізичного розвитку у 2025 році Рахункова палата проведе три аудити: щодо підтримки кінематографії та фінансові аудити Мінмолодьспорту і Державного комітету телебачення і радіомовлення України.
Довідково. Тимчасова слідча комісія ВРУ з питань розслідування можливих фактів порушення законодавства України у сферах культури, охорони культурної спадщини, туризму, фізичної культури і спорту утворена згідно з Постановою Верховної Ради України від 12 березня 2025 року № 4301-IX. Основними завданнями ТСК визначено:
1) розслідування можливих фактів порушення законодавства України у сферах культури, охорони культурної спадщини, туризму, фізичної культури і спорту;
2) розслідування можливих фактів нецільового або нераціонального використання коштів державного та місцевих бюджетів, спрямованих на реалізацію програм і заходів у сферах культури, охорони культурної спадщини, туризму, фізичної культури і спорту;
3) розслідування можливих фактів нецільового або нераціонального використання коштів державного та місцевих бюджетів, спрямованих на утримання та забезпечення функціонування закладів культури, об’єктів культурної спадщини, об’єктів у сферах туризму, фізичної культури і спорту;
4) розслідування можливих фактів неналежного виконання посадовими особами органів державної влади, що реалізують державну політику у сферах культури, охорони культурної спадщини, туризму, фізичної культури і спорту, своїх службових обов’язків;
5) дослідження звернень юридичних і фізичних осіб, громадських об’єднань щодо можливих порушень законодавства України, у тому числі правопорушень, пов’язаних з корупцією, у сферах культури, охорони культурної спадщини, туризму, фізичної культури і спорту.