Рахункова палата 27 травня затвердила Звіт* за матеріалами аудиту фінансової звітності спеціального призначення за Проєктом «Інвестиції у соціальний захист задля підвищення охоплення, стійкості та ефективності (INSPIRE)» Міністерства соціальної політики України. Відповідальна за аудит – Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.
Проєкт INSPIRE фінансується за рахунок Позики Міжнародного банку реконструкції та розвитку (МБРР) у розмірі 1,2 млрд доларів США. Відповідно до умов Позики ці кошти можуть бути використані на соціальні виплати для українців, які найбільше потребують підтримки, а також – на підтримку реформ у сфері соціального захисту. Наразі уся сума коштів за Проєктом INSPIRE використана, однак його реалізація триває.
Аудит підтвердив, що фінансова звітність спеціального призначення за Проєктом INSPIRE станом на звітні періоди (31.12.2023 та 30.06.2024) достовірно відображає в усіх суттєвих аспектах інформацію про використання бюджетних коштів за 29-ма видами соціальних виплат, прийнятні видатки Проєкту INSPIRE, а також стан виконання умов, пов’язаних із досягненням результатів, відповідно до встановлених правил складання такої звітності.
Мінсоцполітики забезпечило досягнення шести умов, пов’язаних з результатами, що були необхідними передумовами для виділення коштів Позики в межах Проєкту INSPIRE. До слова, серед таких результатів – затвердження Кабінетом Міністрів України нормативно-правових актів, якими запроваджено перевірку фінансового та майнового стану внутрішньо переміщених осіб та обмежено період призначення допомоги. Ці кроки дали змогу підвищити ефективність програми за рахунок більш ретельного підходу до обрання отримувачів допомоги. На виконання зазначених рішень Міністерство фінансів верифікувало дані про перебування ВПО за кордоном та їхній майновий стан тощо.
Однак у процесі здійснення аудиту Рахункова палата виявила й окремі недоліки звітності за цією Позикою. Встановлено, що Посібник, який регламентує формування фінзвітності за Проєктом INSPIRE, не містить достатнього опису принципів її формування та детального переліку видатків, що не включаються до програми прийнятних видатків Проєкту INSPIRE. Не вказані й джерела інформації, що використовується для складання такої звітності.
Також на рівні Мінсоцполітики, ПФУ, регіональних органів соціального захисту населення та структурних підрозділів з питань соціального захисту населення аудиторами зафіксовано окремі випадки завищення або заниження показників фінансової звітності. Однак вони були незначними.
Серед іншого, були зафіксовані факти необґрунтованих виплат або недоотримання громадянами належних їм коштів. Ці порушення не були суттєвими і не мали впливу на достовірність фінансової звітності спеціального призначення до МБРР.
«Неактуальність та недосконалість облікової політики ПФУ, процедур розроблення, затвердження та виконання його бюджету, неналежний внутрішній контроль загалом призвели до порушень і недоліків у сфері бухгалтерського обліку та звітності (за 2023 рік – на 5,3 млн грн; за І квартал 2024 року – 10,7 млн гривень).
Усунення виявлених аудиторами порушень дасть змогу покращити процес звітування перед МБРР та сприятиме уникненню необґрунтованих витрат», – зазначила Ольга Піщанська.
За результатами аудиту Рахунковою палатою надано загалом 10 рекомендацій, направлених на покращення процедур звітування перед МБРР, зокрема рекомендовано:
Кабінету Міністрів України:
– доручити належним інституціям спільно з Мінсоцполітики опрацювати питання запровадження відповідальності управителів багатоквартирних будинків, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, виконавців комунальних послуг (надавачів послуг) за надання недостовірної (помилкової) інформації, необхідної для розрахунку розміру пільг на оплату ЖКП.
Мінсоцполітики:
– з метою підвищення точності, послідовності та прозорості управлінської звітності розробити методологічні рекомендації щодо її формування за усіма виплатами бюджетних програм Проєкту INSPIRE;
– визначити єдину облікову політику ПФУ з урахуванням особливостей його діяльності.
Присутні на засіданні представники Мінсоцполітики загалом погодилися із наданими їм зауваженнями та рекомендаціями. Звіт та рішення Рахункової палати будуть надіслані Кабміну та Мінсоцполітики, а також оприлюднені на вебсайті Рахункової палати.
* Зауважимо, що відповідний Звіт за результатами фінансового аудиту складено за оновленою формою, що відповідає міжнародним стандартам. Наразі така форма Звіту проходить апробацію у Рахунковій палаті.
Більше інформації у наших соціальних мережах: