Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (МТОТ) виконало низку заходів для захисту і забезпечення прав та інтересів осіб, незаконно позбавлених особистої свободи на тимчасово окупованих територіях України або території Російської Федерації у зв’язку з громадською або політичною діяльністю, але не здійснює їх соціальної реабілітації.
Про це йдеться в результатах аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених МТОТ у 2018 та I півріччі 2019 року, на заходи щодо захисту й забезпечення прав та інтересів, соціальної реабілітації осіб, незаконно позбавлених особистої свободи. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Василь Невідомий.
У 2018 році МТОТ виплатило 77 особам, незаконно позбавленим особистої свободи, 7,7 млн грн для надання професійної правової допомоги, 71 особі, незаконно позбавленим особистої свободи на тимчасово окупованій території України та звільненим 27.12.2017 і 24.01.2018, – 7,1 млн грн одноразової грошової допомоги. Також виплачено 2,4 млн грн одноразової грошової допомоги 24 морякам, які були незаконно затримані в результаті акту збройної агресії з боку РФ в районі Керченської протоки 25 листопада 2018 р.
Окрім того, у I півріччі 2019 року 5 осіб отримали державні стипендії імені Левка Лук’яненка (загальна сума – майже 30 тис. грн). Однак МТОТ не розглянуло клопотань про призначення державних стипендій, поданих Міністерством закордонних справ України та Об’єднанням родичів політв’язнів Кремля (58 та 38 претендентів відповідно), що обмежило право цих осіб на отримання стипендії.
При виплаті грошової допомоги та стипендій МТОТ фактично виконувало функції, притаманні державній системі соціального захисту.
Разом з тим інституція у 2018-му та цьому році не забезпечила здійснення заходів із соціальної реабілітації осіб, позбавлених особистої свободи у зв’язку з громадською або політичною діяльністю, та деокупаційних заходів. Це сталося через зволікання обласними державними адміністраціями з утворенням комісій із соціальної реабілітації постраждалих осіб, несвоєчасне затвердження плану деокупаційних заходів – лише в серпні 2019 року.
Рахункова палата встановила, що МТОТ використало менше третини коштів у 2018 році та менше 1 відс. у I півріччі 2019 року за бюджетною програмою для здійснення заходів щодо захисту і забезпечення прав осіб, незаконно позбавлених особистої свободи.
У Рахунковій палаті вважають, що зазначене спричинено необґрунтованим плануванням МТОТ видатків за цією бюджетною програмою та неефективним управлінням бюджетними коштами.
Законодавча база у сфері, що була предметом аудиту, потребує комплексного упорядкування та удосконалення.
В Україні досі не визначено правового статусу та соціальних гарантій осіб, яких незаконно позбавлено свободи незаконними збройними формуваннями або правоохоронними органами іноземної держави, незаконно засуджено або взято в заручники.
Існуюча невпорядкованість призвела до застосування Комісією з розгляду питань щодо надання грошової допомоги різних підходів при ухваленні рішень про виплату такої допомоги.
Також аудитори звертають увагу на те, що Положення про комісію встановлює часові обмеження: для отримання допомоги особа має підтвердити факт та обставини незаконного позбавлення її особистої свободи в поточному році. Це обмеження позбавило 26 осіб у 2018 році та 14 осіб у 2019 році права на отримання допомоги. Доцільно поширити такі норми на осіб, незаконно позбавлених особистої свободи й у попередні періоди.
Рахункова палата рекомендує парламенту законодавчо визначити правовий статус і соціальні гарантії осіб, яких незаконно позбавлено свободи незаконними збройними формуваннями або правоохоронними органами іноземної держави, заручників або незаконно засуджених.
Результати аудиту спрямовані до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України. Звіт і рішення про результати аудиту будуть оприлюднені на офіційному вебсайті Рахункової палати.