Механізм фінансування громадських об’єднань осіб з інвалідністю потребує вдосконалення

11.01.2023 09:25

Механізм надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю потребує перегляду й вдосконалення, особливо зважаючи на збільшення чисельності українців, постраждалих від повномасштабної війни, й тенденцію гуртування осіб з інвалідністю в об’єднання.

Про це йдеться в Звіті про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю. Відповідальний за його проведення – член Рахункової палати Василь Невідомий.

У 2020 році Уряд затвердив нові підходи щодо фінансування на конкурсних засадах програм, проєктів та заходів громадських об’єднань осіб з інвалідністю (ГООІ). Проте в 2021 році конкурсні процедури поширювалися не на всі ГООІ, а їх переможців визначили з затримкою. Через це знизилася якість та результативність проведених заходів. 

Під час проведення аудиту фахівці Рахункової палати виявили проблеми на всіх рівнях реалізації бюджетної програми щодо фінансової підтримки громадських об’єднань осіб з інвалідністю у 2021 році. Серед них  – перегляд Кабміном умов та напрямів використання коштів із бюджету для фінансування ГООІ, відсутність сталості для належного планування видатків та проведення заходів одержувачами бюджетних коштів і відпрацьованої методичної бази тощо.

Результати аудиту засвідчили, що започатковані конкурсні процедури для отримання ГООІ фінансової підтримки не завадили необґрунтованому розподілу коштів та їх неефективному використанню. Так, конкурсна комісія ще на етапі оцінювання ухвалювала недостатньо об’єктивні рішення, адже майже всі об’єднання осіб з інвалідністю, які стали переможцями, надали пропозиції щодо виконання програм, проєктів та заходів, які містили недоліки і не завжди узгоджувались із вимогами законодавства. При укладанні договорів Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю та його територіальними відділеннями ці недоліки навіть не виправлені.

Аудитори встановили, що з 34 млн грн наданої переможцям конкурсу фінансової підтримки нерезультативно витрачені 830 тис. гривень. Внаслідок оплати однакових послуг за різними договорами, прийняття актів про надання послуг із завищеними обсягами, залучення спеціалістів у необґрунтованій кількості неекономно спрямували 558 тис. гривень. Ще 731 тис. грн використали за статтями витрат, не передбаченими договорами, укладеними ГООІ з фізичними особами. Також за одними договорами окремі статті витрат на суму 286 тис. грн перевищували затверджені обсяги або не були передбачені кошторисами, за іншими – 302 тис. грн не підтверджені документально або підтверджені частково.

Не вдалося підтвердити й видатки на суму 1,3 млн грн, а також результативність двох програм і проєкту, на реалізацію яких спрямували 3,4 млн гривень. Через це фахівці Рахункової палати не впевнені у доцільності таких видатків й отриманому результаті. ГООІ за 15 договорами задекларували витрати в рахунок власного внеску на суму 1,6 млн грн, проте ці внески не доведені первинними документами або підтвердження оформлені неналежно.

За цих обставин у липні 2022 року Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю направив ГООІ лише п’ять претензій для повернення 338 тис. гривень.

Аудитори зазначають, що фінансова підтримка у 2021 році у сумі 48 млн грн Українському товариству сліпих (УТОС) і Українському товариству глухих (УТОГ) надавалась без проведення конкурсу і внаслідок відсутності контролю Фонду та його територіальних відділень в окремих випадках використовувалася з порушеннями законодавства. Наприклад, Івано-Франківська та Херсонська обласні організації УТОС використали надану їм підтримку в сумі 40 тис. грн за напрямами, які не передбачалися, Дніпропетровська обласна організація УТОС не дотрималась законодавства про публічні закупівлі, а Львівська обласна організація УТОГ при використанні 990 тис. грн порушила порядок казначейського обслуговування державного бюджету.

При цьому аудитори Рахункової палати констатували, що в УТОС через брак фінансування у п’ять разів зменшилася можливість надавати реабілітаційні та оздоровчі послуги особам з інвалідністю по зору в Боярському будинку відпочинку й ліквідована відома Львівська капела бандуристів “Карпати”. Тож Рахункова палата рекомендувала Уряду розглянути надання інституційної підтримки цим товариствам, а Львівській обласній раді спільно з Львівською міською радою – надання фінансової підтримки для відновлення цього музичного колективу за кошти місцевого бюджету.

Також Рахункова палата звернула увагу, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстрована ділянка площею 5,48 га, на якій розташоване нерухоме майно Боярського будинку відпочинку УТОС. Це створює ризик її відчуження. Львівська обласна організація УТОГ не відобразила в обліку права користування земельною ділянкою Центру культури і дозвілля УТОГ площею 0,47 га.

Крім того, фахівці Рахункової палати виявили, що через неефективне управління за наявності нагальної потреби в фінансовій підтримці лише у грудні 2021 року на інші програми Мінсоцполітики перерозподілили 2,7 млн грн; не використали та повернули до державного бюджету 2 млн грн, або 75% загального обсягу повернених бюджетних коштів.  

Рішення та Звіт будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.