Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 20.08.2019 № 20-7

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання органами державного управління коштів державного бюджету на заходи з реформування системи управління державними фінансами

На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання органами державного управління коштів державного бюджету на заходи з реформування системи управління державними фінансами поінформовано Президента України (лист від 12.09.2019 № 18–2554) та Верховну Раду України (лист від 12.09.2019 № 18–2555).

Відповідно до статті 37 Закону України “Про Рахункову палату” рішення Рахункової палати про результати аудиту надіслано Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 12.09.2019 № 18–2557) та Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (лист від 12.09.2019 № 18–2558) для розгляду на засіданнях.

Згідно зі статтею 39 Закону України “Про Рахункову палату” Кабінетові Міністрів України надіслано Звіт і відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 12.09.2019 № 18–2556). Звіт та рішення Рахункової палати про результати аудиту надіслано Міністерству фінансів України (лист від 12.09.2019 № 18–2559), Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (лист від 12.09.2019 № 18–2560), Державній аудиторській службі України (лист від 12.09.2019 № 18–2561) та Державній податковій службі України (лист від 12.09.2019 № 18–2562) для вжиття відповідних заходів.

Кабінетом Міністрів України надано доручення від 26.09.2019 № 31047/2/1-19 Міністерству фінансів України, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Державній податковій службі України, Державній аудиторській службі України та Державній митній службі України розглянути відповідно до компетенції інформацію Рахункової палати, вжити необхідних заходів щодо усунення виявлених порушень і недоліків та недопущення їх у подальшому та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. З питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати в установленому порядку відповідні пропозиції.

На виконання цього доручення та за результатами опрацювання отриманої інформації Міністерство фінансів України поінформувало Рахункову палату про стан виконання рекомендацій (лист від 25.10.2019 № 39010–03–7/27235). Зокрема, відповідно до вимог статті 33 Бюджетного кодексу України та Програми діяльності Кабінету Міністрів України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 29.09.2019 № 809 та схваленої Постановою Верховної Ради України від 04.10.2019 № 188, забезпечено вчасне ухвалення середньострокової (3 роки) бюджетної декларації та бюджетів на її основі.

Також Міністерство фінансів України вказало на необхідність врахування рекомендацій за результатами оцінки системи управління державними фінансами в Україні, яка на той час здійснювалася під егідою Світового банку за підтримки ЄС відповідно до міжнародно визнаної методології Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA). Зазначену оцінку завершено наприкінці 2019 року, звіт за її результатами від 20.11.2019 розміщено на офіційному вебсайті PEFA 09.02.2020. Згідно із наданими висновками Уряд України досяг прогресу у застосуванні міжнародних стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі, удосконалив інструменти макроекономічного та бюджетного прогнозування, підвищив рівень прозорості у сфері управління державними фінансами, а також покращив порівняно з попередніми періодами низку ключових показників, зокрема, які стосуються фіскальної дисципліни, стратегічного розподілу ресурсів та їх використання для надання послуг.

Отже, це не потребувало здійснення рекомендованого Рахунковою палатою перегляду затвердженої Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки та актуалізації плану заходів з її реалізації, а також методики моніторингу процесу впровадження реформи та оцінювання її результатів за певний плановий період.

Водночас залишилося невирішеним питання розроблення та затвердження в установленому порядку проєкту закону про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні з урахуванням міжнародних стандартів аудиту, кращих європейських практик організації державного фінансового контролю, що (за висновками Рахункової палати) мало забезпечити розмежування повноважень щодо здійснення державного внутрішнього фінансового контролю (підрозділи внутрішнього аудиту розпорядників коштів державного бюджету), централізованого внутрішнього фінансового контролю (урядовий орган) та зовнішнього державного фінансового контролю (аудиту), що здійснюється Рахунковою палатою.

Дії Кабінету Міністрів України у цьому напрямі обмежилися виданням розпорядження від 12.02.2020 № 113-р щодо реорганізації Державної аудиторської служби України, постанов від 03.03.2020 № 182 щодо ліквідації як юридичних осіб публічного права міжрегіональних територіальних органів Державної аудиторської служби України та від 19.02.2020 № 184 щодо затвердження Положення про Офіс фінансового контролю як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю. У подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 388 рішення про реорганізацію Державної аудиторської служби України відмінено, а новостворений Офіс фінансового контролю ліквідовано.

Стан реалізації рекомендацій перебуває на подальшому контролі.

 

Заступник Голови
А. В. Майснер