На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності діяльності Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України та Державної митної служби України у формі рішення Рахункової палати надіслано Президентові України (лист від 26.02.2021 № 16-524).
Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту ефективності діяльності Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України та Державної митної служби України (далі – Звіт) надіслано Верховній Раді України (лист від 26.02.2021 № 16-522), а також Міністерству фінансів України (лист від 26.02.2021 № 16-526) Державній фіскальній службі України (лист від 26.02.2021 № 16-527), Державній митній службі України (лист від 26.02.2021 № 16-528), Державній податковій службі України (лист від 26.02.2021 № 16-529), головним управлінням ДФС у Вінницькій (лист від 26.02.2021 № 16-544), Дніпропетровській (лист від 26.02.2021 № 16-542), Львівській (лист від 26.02.2021 № 16-545), Харківській (лист від 26.02.2021 № 16-546) областях та м. Києві (лист від 26.02.2021 № 16-543), головним управлінням ДПС у Вінницькій (лист від 26.02.2021 № 16-530), Дніпропетровській (лист від 26.02.2021 № 16-534), Одеській (лист від 26.02.2021 № 16-532), Львівській (лист від 26.02.2021 № 16-535), Харківській (лист від 26.02.2021 № 16-531) областях та м. Києві (лист від 26.02.2021 № 16-533), Галицькій (лист від 26.02.2021 № 16-536), Дніпровській (лист від 26.02.2021 № 16-538), Одеській (лист від 26.02.2021 № 16-537), Подільській (лист від 26.02.2021 № 16-539), Слобожанській (лист від 26.02.2021 № 16-541) та Київській (лист від 26.02.2021 № 16-540) митницям Держмитслужби.
Крім того, Звіт надіслано Тимчасовій слідчій комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України (лист від 26.02.2021 № 16-525) і 16.04.2021 розглянуто на засіданні цієї комісії. Окремі факти та висновки, наведені у Звіті, включено до Звіту Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України (проєкт Постанови Верховної Ради України зареєстровано 26.04.2021 № 5424).
Відомості щодо результатів аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 26.02.2021 № 16-523).
Прем’єр-міністром України до листа Рахункової палати від 26.02.2021 № 16-523 надано доручення від 05.03.2021 № 9350/1/1-21 Мінфіну (скликання), ДПС, ДФС і Держмитслужбі вжити необхідних заходів для усунення виявлених недоліків і порушень та недопущення їх у подальшому; у разі потреби прийняття рішень Уряду, внести пропозиції в установленому порядку та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України.
Мінфіном (листи від 26.03.2021 № 16010-02-7/9877, від 21.04.2021 № 16010-02-7/13059) поінформовано Рахункову палату про затвердження Плану заходів Міністерства фінансів України щодо врахування рекомендацій Рахункової палати за результатами аудиту ефективності діяльності Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України та Державної митної служби України наказом Мінфіну від 08.04.2021 № 204. Цей план містить заходи, відповідальними виконавцями яких визначено структурні підрозділи Мінфіну, а також ДФС, ДПС і Держмитслужба.
ДФС (листи від 25.03.2021 № 1705/5/99-99-14-16, від 06.07.2021 № 3982/5/99-99-14-16) повідомлено, що наказом від 15.03.2021 № 74 затверджено План заходів Державної фіскальної служби України, інформація щодо усунення порушень і недоліків буде надаватися Рахунковій палаті щоквартально до 10 числа місяця, наступного за звітним кварталом.
Плани заходів з усунення виявлених порушень і недоліків за результатами проведеного Рахунковою палатою аудиту затверджено головними управліннями ДФС у Дніпропетровській (лист від 24.03.2021 № 1144/10/04-97-08) та Львівській областях (лист від 07.04.2021 № 333/9/13-97-08).
Головним управлінням ДФС у Харківській області видано наказ від 16.03.2021 № 24-н "Про результати ревізії фінансово-господарської діяльності Головного управління ДФС у Харківській області" (лист від 02.04.2021 № 739/9/20-97-08-54), в якому, зокрема, передбачено вжиття керівниками структурних підрозділів управління дієвих заходів щодо виконання чинного законодавства при використанні бюджетних коштів, а також забезпечення проведення закупівель товарів, робі та послуг.
Головними управліннями ДФС у м. Києві (лист від 30.03.2021 № 1182/9/26-97-01-12) та Вінницькій області (лист від 07.07.2021 № 721/9/02-97-08) повідомлено про стан врахування в роботі наданих Рахунковою палатою рекомендацій.
ДПС (лист від 01.04.2021 № 3706/5/99-00-03-03-05) повідомлено, що наказом від 01.04.2021 № 398 затверджено План заходів з усунення порушень і недоліків, виявлених Рахунковою палатою за результатами аудиту ефективності.
Зокрема, з метою внесення комплексних змін до нормативно-правових актів, які регулюють діяльність ДПС та її територіальних органів, у зв’язку з проведенням адміністративної реформи, наказом Мінфіну від 31.12.2020 № 847 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 24 липня 2015 року № 666", зареєстрованим у Мін’юсті 15.02.2021 за № 190/35812, внесено зміни до Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, а наказом Мінфіну від 01.03.2021 № 127 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 11 лютого 2019 року № 60", зареєстрованим у Мін’юсті 15.03.2021 за № 332/35954, – зміни до Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені.
Крім того, змінено назву контролюючого органу з "ДФС" на "ДПС" під час видання:
– постанов Кабінету Міністрів України від 28.10.2020 № 1024 "Про внесення змін до Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість" і від 16.12.2020 № 1270 "Про внесення змін до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру";
– наказів Мінфіну від 02.12.2020 № 734 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України", зареєстрованого у Мін’юсті 26.01.2021 за № 100/35722, щодо форм податкової накладної та Порядку їх заповнення і від 08.12.2020 № 747 "Про затвердження Змін до форми декларації акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку", зареєстрованого у Мін’юсті 03.02.2021 за № 145/35767.
Для протидії схемам ухилення від сплати податку на додану вартість та неправомірного його відшкодування ДПС розроблено проєкт Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України з метою забезпечення унеможливлення зловживань у сфері відшкодування податку на додану вартість", який 05.10.2020 надіслано на розгляд Мінфіну. Крім того, наказом ДПС від 10.10.2020 № 568 затверджено Регламент взаємодії структурних підрозділів ДПС та головних управлінь ДПС в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДПС у процесі бюджетного відшкодування податку на додану вартість та формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
За інформацією ДПС, під час формування показників бюджетного запиту на 2021–2023 роки, планування видатків на оплату праці здійснено відповідно до встановлених вимог бюджетного законодавства та з урахуванням положень статті 3461 Розділу ХVІІІ1 Податкового кодексу України (із змінами, внесеними Законом України від 16.01.2020 № 466 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві". Водночас наказом ДПС від 04.11.2020 № 618 внесено зміни до Порядку підготовки показників проєкту зведеного кошторису для складання бюджетного запиту, паспорта бюджетної програми, звіту про його виконання та пропозицій до Бюджетної декларації Державною податковою службою, затвердженого наказом ДПС від 15.04.2020 № 166, де пунктом 2.2 розділу 2 передбачено посилання на дотримання положень про преміювання працівників апарату Державної податкової служби України, про преміювання керівників, заступників керівників, посадових осіб та працівників територіальних органів Державної податкової служби України, установ та організацій, що належать до сфери її управління, затверджених наказом ДПС від 26.06.2019 № 9 (із змінами), а також визначено, що щомісяця фонд преміювання утворюється в розмірі 20 відс. посадових окладів за штатним розписом та економії фонду оплати праці.
Наказом ДПС від 31.12.2020 № 772 "Про призначення територіальними органами ДПС уповноважених осіб, відповідальних за організацію та проведення закупівель" зобов’язано територіальні органи надавати ДПС пропозиції щодо внесення змін до Річного плану закупівель ДПС для недопущення поділу предмета закупівлі; закупівлі ДПС і її територіальними органами проводити на єдиному електронному майданчику – "Держзакупівлі.Онлайн" (dzo.com.ua).
Для забезпечення ефективної роботи структурного підрозділу внутрішнього аудиту Головою ДПС 24.12.2020 затверджено Операційний план діяльності внутрішнього аудиту на 2021 рік, який направлено до Мінфіну та оприлюднено на вебпорталі ДПС в рубриці "Діяльність"/"Внутрішній аудит", 24.02.2021 – Програму забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту на 2021 рік. ДПС також надано інформацію про результати проведених у 2020 році планових та позапланових внутрішніх аудитів.
Головними управліннями ДПС у Дніпропетровській (лист від 26.03.2021 № 13157/6/04-36-10-01-31), Харківській (лист від 01.04.2021 № 7012/5/20-40-10-20), Одеській (лист від 02.04.2021 № 8154/5/15-32-02-06), Львівській (лист від 07.04.2021 № 4121/5/13-01-10-20), Вінницькій областях (лист від 07.07.2021 № 15897/5/02-32-10-00-17) та м. Києві (лист від 02.04.2021 № 9684/5/26-15-02-02-11) повідомлено про проведену роботу з усунення встановлених під час аудиту порушень та недоліків, а також недопущення їх в подальшому.
Держмитслужбою (листи від 19.03.2021 № 08-1/11-01/6/3189, від 31.05.2021 № 08-1/11-01/6/5558, від 30.06.2021 № 08-1.4/11-01/6/6417) повідомлено, що для недопущення непродуктивного використання бюджетних коштів на утримання митниць ДФС вжито заходи щодо працевлаштування незвільнених працівників митниць ДФС до структури Держмитслужби. Планування видатків на 2021– 2023 роки здійснено відповідно до статті 585 Митного кодексу України (з урахуванням, внесених змін) та постанови Кабінету Міністрів України від 24.04.2020 № 310 "Питання оплати праці посадових осіб та працівників Державної митної служби". При цьому загальний фонд преміювання заплановано у розмірі 20 відс. загального фонду посадових окладів за рік.
З метою виконання рекомендацій Рахункової палати щодо створення комплексної системи захисту інформації, наказом Держмитслужби від 04.01.2021 № 3 затверджено Перелік посадових осіб, відповідальних за адміністрування регламентованого доступу користувачів до Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби.
До завдань (проєктів) Національної програми інформатизації на 2021 рік Держмитслужбою подано пропозиції щодо створення комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю в інформаційно-телекомунікаційних системах (далі – ІТС) Держмитслужби.
Також на виконання наказу Держмитслужби від 16.02.2021 № 99 здійснюється дослідна експлуатація автоматизованої системи "Автоматизована система митного оформлення".
За інформацією Держмитслужби, проводиться робота з підготовки проєкту Стратегії здійснення цифрових трансформацій та цифрового розвитку у митній справі до 2022 року, одним із пунктів якої є розробка та погодження в установленому порядку пропозицій для внесення ІТС Держмитслужби до переліку ІТС об’єктів критичної інфраструктури.
За ініціативи Держмитслужби наказом Мінфіну від 08.09.2020 № 555, зареєстрованим у Мін’юсті 29.12.2020 за № 1310/35593, внесено зміни до Порядку роботи складу митного органу, затвердженого наказом Мінфіну від 30.05.2012 № 627, зареєстрованим у Мін’юсті 03.07.2012 за № 1097/21409, основна частина яких спрямована на забезпечення охоронності майна, що передається на зберігання на склади митниць.
На виконання доручення Мінфіну Держмитслужбою розроблено та направлено на розгляд Міністерства проєкт наказу Мінфіну "Про затвердження Порядку оформлення митними органами результатів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи та документів, які стосуються їх проведення", який визначає порядок оформлення митними органами результатів документальних перевірок відповідно до положень статей 345–354 Митного кодексу України, а також змін, внесених до Податкового кодексу України Законом України від 16.01.2020 № 466 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві".
Кабінетом Міністрів України подано на розгляд Верховної Ради України законопроєкт "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо розширення повноважень приватних виконавців на примусове виконання постанов про накладення штрафу за порушення митних правил" (реєстр. № 4532 від 21.12.2020), який 20 травня 2021 року прийнято Верховною Радою України за основу.
Крім того, Держмитслужбою зобов’язано митниці вжити вичерпних заходів щодо термінового виправлення ситуації з примусовим виконанням постанов у справах про порушення митних правил, організації належної взаємодії з органами державної виконавчої служби в частині примусового виконання накладених стягнень (лист Держмитслужби від 12.03.2021 № 20/20-02-02/7/540).
Держмитслужбою забезпечено розробку та подальше супроводження постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2021 № 219 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 р. № 1388 і від 04 грудня 2019 р. № 1050", якою передбачено поліпшення ефективності реалізації на митних аукціонах, редукціонах товарів, що були вилучені за порушення митних правил і перейшли у власність держави.
У зв’язку з кадровими змінами в територіальних органах Держмитслужби, для забезпечення реєстрації, перереєстрації на Держмитслужбу прав власності на нерухоме майно та інших речових прав Держмитслужбою видано наказ від 29.04.2021 № 310, яким внесено зміни до наказу Держмитслужби від 17.06.2020 № 221 "Про надання повноважень".
Для забезпечення належного відстоювання інтересів держави в судових провадженнях Держмитслужбою видано наказ від 02.04.2021 № 223 "Про затвердження Порядку організації роботи Державної митної служби України та її територіальних органів під час підготовки та супроводження справ у судах і ведення претензійної роботи".
Київською (лист від 25.03.2021 № 7.8-5/22/11/6077), Галицькою (лист від 25.03.2021 № 7.4-2-22/14/6583), Подільською (лист від 31.03.2021 № 7.12-1/22/6/2244), Одеською (лист від 02.04.2021 № 7.10-3/18-01/6/4041), Слобожанською (лист від 02.04.2021 № 7.14-08-1/7.14-22/6/3867), Дніпровською (лист від 14.05.2021 № 7.5-08-02-1/22/13/4935) митницями Держмитслужби повідомлено про проведену роботу з усунення встановлених під час аудиту порушень та недоліків, а також недопущення їх в подальшому.
Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату" стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
Ц. Г. Огонь