Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів надіслано лист від 06.05.2021 № 18-1035 з проханням розглянути результати аудиту на черговому засіданні.
Крім того, повторно надіслано листи від 19.04.2021 № 18-938, від 07.06.2021 № 18-1253 Міністерству у справах ветеранів України та місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування щодо належного виконання відповідної аудиторської рекомендації згідно з рішенням Рахункової палати.
Постановами Кабінету Міністрів України від 21.07.2021 № 811, від 11.08.2021 № 846, № 844, № 845 внесено подані Мінветеранів з урахуванням рекомендацій Рахункової палати зміни до порядків та умов надання субвенцій, а також порядків виплати грошової компенсації окремим категоріям осіб, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 214, від 19.10.2016 № 719, від 18.04.2018 № 280 та від 20.02.2019 № 206:
− виключено норми щодо використання грошової компенсації шляхом інвестування в об’єкти житлового будівництва відповідно до законів України «Про інвестиційну діяльність» та «Про кооперацію», що унеможливить неефективне використання більш як 15 млн грн бюджетних коштів;
− врегульовано відсоток витрат, пов’язаних з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів), розмір яких не перевищує трьох відсотків розміру грошової компенсації, а також доповнено типову форму інформації про потребу в наданні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення станом на 1 квітня розділом «Витрати, пов’язані з купівлею, оформленням права власності на житло, тис. грн»;
− врегульовано норму перерахування органом соціального захисту населення на спеціальний рахунок заявника коштів грошової компенсації та передбачено, що грошова компенсація виплачується в повному обсязі, за винятком випадків, визначених у порядках, у разі незабезпечення протягом поточного бюджетного року виплати грошової компенсації в повному обсязі у зв’язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв. метра загальної площі житла за бажанням заявника, якому виплата грошової компенсації здійснюється у поточному році, грошова компенсація може бути виплачена без проведення такого перерахунку, що підтверджується його заявою. Сума доплати до перерахованого комісією розміру грошової компенсації у зв’язку із зміною опосередкованої вартості спорудження 1 кв. метра загальної площі житла може бути виплачена заявнику у наступному бюджетному році, якщо заявником не придбано житло;
− передбачено виплату грошової компенсації в порядку черговості відповідно до дати взяття на квартирний облік та з урахуванням категорії одержувача грошової компенсації;
− забезпечено створення та ведення в тестовому режимі Єдиного державного реєстру ветеранів війни.
Змінами до постанов також врегульовано норми законодавства за фактами, викладеними у Звіті, зокрема:
− щодо продажу придбаного за рахунок грошової компенсації житла заявниками передбачено: у разі відчуження житла (квартири, житлового будинку із земельною ділянкою, на якій він розташований), придбаного за рахунок коштів грошової компенсації, яке перебувало у власності заявника та членів його сім’ї, на яких було виплачено грошову компенсацію, менше трьох років, кошти отриманої грошової компенсації підлягають поверненню до державного бюджету;
− щодо неправомірного перегляду розміру грошової компенсації доповнено: у разі змін у майновому стані, у складі сім’ї, втрати статусу члена сім’ї загиблого або особи з інвалідністю внаслідок війни, зняття з квартирного обліку заявник, якому призначено грошову компенсацію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів поінформувати у письмовій формі орган соціального захисту населення про такі зміни (набуття заявником та членами його сім’ї, на яких розраховано грошову компенсацію, майнових прав на житло чи права власності на житлове приміщення, після призначення грошової компенсації, державної реєстрації народження або смерті члена сім’ї, державної реєстрації шлюбу/розірвання шлюбу, включення до складу сім’ї нових членів сім’ї тощо) та надати копії відповідних підтвердних документів. У цьому разі рішення про призначення грошової компенсації підлягає перегляду комісією, якщо у день подання заяви та документів грошова компенсація не виплачена чи виплачена не в повному обсязі;
− щодо непередбачення в порядках призначення і виплати грошової компенсації визначення чіткого статусу щодо перебування особи на квартирному обліку уточнено: для сімей осіб, що включені до списків осіб, які користуються правом позачергового (першочергового) одержання жилих приміщень, за місцем проживання відповідно до законодавства за категоріями.
Листами виконавчого комітету Полтавської міської ради від 12.04.2021 № 04-55/2/911, управління майном комунальної власності міста Полтава від 13.04.2021 № 01-05/01.1-10/419-232, управління соціального захисту населення виконавчого комітету Київської районної в місті Полтаві ради від 15.06.2021 № 01.3-47/5017, Шевченківської районної у місті Полтаві ради від 16.06.2021 № 08-4117 та департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації від 17.06.2021 № 04.1-13/6297 поінформовано, що виконавчим комітетом Горішньоплавнівської міської ради прийнято рішення від 23.03.2021 про зняття з квартирного обліку особи з інвалідністю ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав гр. К.В.В., склад сім’ї - 2 особи, що забезпечило запобігання неефективному використанню 414,39 тис. грн бюджетних коштів; рішенням виконавчого комітету Полтавської міської ради від 07.04.2021 № 33 знято з квартирного обліку громадянина К.А.В., склад сім’ї - 4 особи, та виключено з потреби у наданні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, у результаті економія бюджетних коштів становить 1561,82 тис. грн; за підсумками проведеного позачергового засідання комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю підготовлено звернення до Мінсоцполітики, Мінветеранів через департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації щодо врегулювання питання призначення грошової компенсації у разі наявності у заявників земельних ділянок, а також питання відрахування з належної заявникам площі приміщень наявної у них площі на підставі вимог Житлового кодексу шляхом внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 №719, від 28.03.2018 № 214, від 18.04.2018 № 280.
Управлінням соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області поінформовано (лист від 25.06.2021 № 1145), що 30.04.2020 на засіданні районної комісії з питань надання грошової компенсації членам сімей загиблих військовослужбовців розглянуто питання скасування раніше призначеної грошової компенсації гр. С.П.М. у зв’язку з порушенням вимог пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 214, що забезпечило запобігання неефективному використанню 791,63 тис. грн бюджетних коштів.
Управлінням соціального захисту населення Дніпровської районної державної адміністрації поінформовано (лист від 17.06.2021 № 3091), що за результатами аудиту усунуто недоліки шляхом оформлення власником квартири гр. П.Г.Д. на дружину та двох дітей у рівних частинах на підставі договору дарування 3/4 часток квартири від 05.05.2020 № 1477, що забезпечило усунення порушення на суму 443,2 тис. гривень.
Департаментом соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації поінформовано (лист від 02.07.2021 № 4959/0/192-21), що за результатами аудиту наказом від 17.03.2020 № ОД-85/0/209-20 ініційовано дисциплінарне провадження стосовно начальника управління соціального захисту пільгових категорій громадян та оздоровлення, начальника відділу соціального захисту осіб з інвалідністю та ветеранів управління соціального захисту пільгових категорій громадян та оздоровлення та головного спеціаліста відділу соціального захисту осіб з інвалідністю та ветеранів управління соціального захисту пільгових категорій громадян та оздоровлення департаменту, за результатами якого головному спеціалісту винесено догану у зв’язку з неналежним виконанням своїх посадових обов’язків; за інформацією управління соціального захисту населення Дніпровської районної державної адміністрації, порушення щодо одноосібного оформлення права власності на придбане житло вартістю 972,1 тис. грн усунуто шляхом оформлення власником у рівних частинах квартири на дружину та двох дітей, про що свідчить договір дарування 3/4 часток квартири від 05.05.2020 № 1477.
Управлінням соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрації Київської області поінформовано (лист від 24.05.2021 № 424), що в потребах на 2020 рік виключено додаткові витрати, пов’язані з купівлею та оформленням права власності на житло, у результаті чого економія бюджетних коштів становить 367,5 тис. грн; у зв’язку із проблемами з прийняттям об’єкта будівництва в експлуатацію заявницею Б. укладено додаткову угоду про розірвання договору купівлі-продажу майнових прав від 19.10.2017 з подальшим укладанням нового договору купівлі-продажу майнових прав з ТОВ «Петрівський квартал» за рахунок коштів раніше сплаченої грошової компенсації та отримано право власності на квартиру, яке зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, отже, забезпечено ефективне використання бюджетних коштів на суму 657,5 тис. грн; у зв’язку із зміною складу сім’ї (розірвання шлюбу) громадянину С. зроблено перерахунок грошової компенсації та кошти в розмірі 161,77 тис. грн повернено до державного бюджету.
Київською обласною державною адміністрацією поінформовано (лист від 22.06.2021 № 2984/05/36.07.01-2021), що Бориспільською, Вишгородською, Володарською, Києво-Святошинською райдержадміністраціями та Бориспільським, Ірпінським міськвиконкомами здійснено перегляд рішень комісій про призначення грошової компенсації на 2020 рік та виключено витрати на відшкодування збору до Пенсійного фонду, державного мита, податків та зборів, завищених витрат на послуги Ощадбанку та нотаріусів, у результаті чого економія бюджетних коштів становить 1498,4 тис. грн; у Баришівському районі у зв’язку з виявленням факту безпідставного взяття на квартирний облік отримувача грошової компенсації протоколом від 25.05.2020 № 2 гр. Б.Ю.В. знято з квартирного обліку та виключено з потреби на 2020 рік, у результаті чого економія бюджетних коштів становить 1083,95 тис. грн; у місті Ірпінь одержувачем грошової компенсації Б.М.М. укладено договір про внесення змін до договору купівлі-продажу квартири від 28.02.2020, згідно з яким житло набувається у спільну сумісну власність отримувача грошової компенсації та його дружини, на яку здійснено розрахунок у рівних частинах, що забезпечило усунення порушення на суму 866,78 тис. гривень.
Виконавчим комітетом Броварської міської ради Броварського району Київської області повідомлено (листи від 09.04.2021 № 2-7/1738 і від 14.07.2021 № 2-1/3307), що дев’ятьма заявниками переоформлено право власності на усіх членів сім’ї, на яких розраховано грошову компенсацію, у результаті забезпечено усунення порушення на більш як 10,0 млн грн та одним заявником на сьогодні здійснюється переоформлення право власності на усіх членів сім’ї.
Загалом, за результатами рекомендацій Рахункової палати досягнуто економічного ефекту використання бюджетних коштів (економне та результативне використання) на суму понад 33,8 млн гривень.
Печерською районною в місті Києві державною адміністрацією поінформовано (лист від 15.06.2021 № 105/01-105/01-4135/1), що рішення і Звіт розглянуто та доведено до членів комісії з розгляду заяв деяких категорій осіб про призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення при Печерській районній державній адміністрації для недопущення встановлених недоліків і порушень надалі (протокол від 17.03.2021 № 1).
Управлінням соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради поінформовано (лист від 08.04.2021 № 2603-вих-418 та від 13.07.2021 № 2603-845), що за результатами розгляду рішення видано наказ від 16.03.2021 № 291/1р, яким передбачено вжиття належних та вичерпних заходів, необхідних для усунення порушень та недопущення їх надалі.
Листи виконавчого комітету Бердичівської міської ради Житомирської області від 16.04.2021 № 02-17/908, Кременчуцької міської ради від 12.04.2021 № 01-57/7458, від 15.07.2021 № 01-28/6345, департаменту соціальної політики населення Дніпровської міської ради від 30.03.2021 № 14/5-182, від 23.06.2021 № 9/5-15, управління сім’ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради від 01.07.2021 № 2077, управління соціального захисту населення Печерської районної в місті Києві державної адміністрації від 01.04.2021 № 105/01-1666/1, управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації від 15.07.2021 № 17/35-6453, департаменту соціальної політики виконавчого органу Київської міської ради від 22.06.2021 № 051/12331-005/4, департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради від 30.06.2021 № 2501-вих-55602, департаменту соціального захисту населення Львівської обласної державної адміністрації від 05.04.2021 № 06-1195, департаменту соціального захисту населення Кременчуцької міської ради від 22.06.2021 № 26-05/925, департаменту соціальної та сімейної політики Одеської обласної державної адміністрації від 29.06.2021 № 2199/05-01/3918 не містять інформації про заплановані за результатами розгляду рішення Рахункової палати та вжиті заходи.
Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» здійснюється моніторинг виконання рекомендацій Рахункової палати та вжитих заходів.
Заступник Голови Рахункової палати
А. В. Майснер