Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-8

щодо Звіту про результати аналізу фактичного стану та оцінки впливу законодавства на повноту нарахування і своєчасність надходження рентної плати до державного та місцевих бюджетів

На виконання рішення Рахункової палати рішення Рахункової палати та Звіт надіслано Верховній Раді України (лист від 09.01.2023 № 16-51).

Відповідно до статті 39 Закону України „Про Рахункову палату” відомості у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 09.01.2023 № 16-52).

Відомості про результати аналізу у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття заходів надіслано Міністерству фінансів України (лист від 09.01.2023 № 16-53).

Прем’єр-міністром України (доручення від 16.01.2023 № 908/1/1-23) зобов’язано Мінфін та Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (далі – НКЕК), вжити необхідних заходів і про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України, у разі необхідності подати пропозиції в установленому порядку.

Комітетом Верховної Ради України з питань цифрової трансформації на засіданні 25.01.2023 (протокол № 90) розглянуто результати аналізу і прийнято рішення рекомендувати НКЕК взяти до розгляду та виконання рекомендації, зазначені у рішенні Рахункової палати.

Мінфін (лист від 01.03.2023 № 11230-01-7/5734) повідомив про розроблення проєкту постанови Кабінету Міністрів України „Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2012 року № 687”, який після погодження із заінтересованими центральними органами виконавчої влади буде подано в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

28.03.2023 Кабінетом Міністрів України (постанова № 270) внесено зміни до Порядку обчислення коригуючого коефіцієнта, що застосовується до ставок рентної плати у разі зміни тарифів на транзитне транспортування однієї тонни нафти магістральними нафтопроводами та транспортування однієї тонни нафтопродуктів магістральними нафтопродуктопроводами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2012 № 687: у тексті слово „Мінекономрозвитку” замінено словом “Мінекономіки”, а слово “ДФС” – словом „ДПС”.

Щодо рекомендацій (пропозицій) Рахункової палати про підготовку та подання в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проєктів законів України щодо внесення змін Мінфін поінформував:

 у частині зміни назви „рентна плата за користування радіочастотним ресурсом України” у пункті 16 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України згідно із Законом України від 16.12.2020 № 1089-IX „Про електронні комунікації” (далі – Закон № 1089) рекомендація буде виконана за умови внесення відповідних змін до Податкового кодексу України. При цьому Мінфін вважає, що терміни „радіочастотний ресурс” і „радіочастотний спектр” є тотожними відповідно до чинного законодавства та не потребують внесення змін;

 реалізація рекомендації щодо внесення змін до пункту 258.2 статті 258 Податкового кодексу України у частині порядку та умов застосування адміністративно-господарської санкції у вигляді вилучення отриманого (нарахованого) платником або відповідним контролюючим органом прибутку (доходу) від господарської діяльності з видобування корисних копалин, а також уповноваженими центральними органами виконавчої влади контролюючим органам інформації, передбаченої абзацами п’ятим та шостим підпункту 258.2.2, підпунктом 258.2.3 та абзацом другим підпункту 258.2.5, на думку Міністерства, належить не до предмета регулювання Податкового кодексу України, а до сфери галузевого законодавства з питань раціонального використання надр і потребує розгляду Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України як головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Що стосується рекомендації (пропозиції) Рахункової палати щодо внесення змін до форми Переліку користувачів радіочастотного ресурсу – платників рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, затвердженої наказом Мінфіну від 05.11.2015 № 994, відповідно до вимог Закону 1089, то, на думку Мінфіну, на сьогодні форма такого Переліку відповідає вимогам чинної редакції Податкового кодексу України, тому немає законодавчих підстав для внесення до неї змін.

НКЕК (лист від 15.02.2023 № 01-945/182) повідомлено про опрацювання рішення Рахункової палати та поінформовано: з 31.03.2023 у зв’язку з набранням чинності Законом України від 13.12.2022 № 2849-ІХ „Про медіа” втратив чинність Закон України від № 3759-ХІІ „Про телебачення і радіомовлення”, тому питання внесення змін до нього є вирішеним.

НКЕК вважає, що питання внесення зміни до Закону № 1089 у частині терміна „обов’язкові платежі” належить до компетенції Мінфіну, оскільки Мінфін є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує, зокрема, формування та реалізацію єдиної державної податкової політики та розробляє проєкти законів та інших нормативно-правових актів з питань, які належать до його компетенції.

Крім того, НКЕК повідомлено, що діяльність у сфері електронних комунікацій є господарською діяльністю, але згідно з вимогами Закону № 1089 право її здійснювати не потребує видачі жодних ліцензій та реалізується на умовах загальної авторизації. Відповідно до статті 3 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-ІV під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб’єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. На думку НКЕК, користування радіочастотним спектром не є господарською діяльністю, оскільки у підсумку продукція не виготовляється і не реалізується, не виконуються роботи, не надаються послуги вартісного характеру, що мають цінову визначеність, а лише здійснюється розповсюдження електромагнітної енергії в навколишній простір у межах виділеного діапазону (смуги) радіочастот. Отже, користування спектром не повинно регулюватись Законом України від 02.03.2015 № 222-VІІІ „Про ліцензування видів господарської діяльності”.

Нову редакцію Статуту Державного підприємства „Український державний центр радіочастот” затверджено рішенням НКЕК від 23.02.2023 № 68 „Про затвердження нової редакції Статуту державного підприємства „Український державний центр радіочастот”.

Відповідно до статті 36 Закону України „Про Рахункову палату” стан реалізації рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
Цезар ОГОНЬ