За підсумками моніторингу виконання рішення Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-2 про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходження податків на міжнародну торгівлю та зовнішні операції Рахункова палата повідомляє.
Міністерство фінансів України листом від 19.06.2024 № 34020-06-7/18569 поінформувало, що на виконання рекомендацій Рахункової палати підготовлено проєкт постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про Державну митну службу України", який, зокрема, передбачає внесення змін до підпункту 41 пункту 4 Положення про Державну митну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 227, з метою приведення його у відповідність із частиною сьомою статті 455 Митного кодексу України щодо обліку осіб, які під час провадження своєї діяльності є учасниками відносин, що регулюються законодавством України з питань митної справи. Цей проєкт постанови узгоджувався із заінтересованими центральними органами виконавчої влади для подальшого подання на розгляд Кабінетові Міністрів України.
Водночас прийняття Закону України від 17 вересня 2024 р. № 3977-ІХ "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо встановлення особливостей проходження служби в митних органах та проведення атестації посадових осіб митних органів" (набирає чинності 31.10.2024), яким передбачається реформування митних органів, в свою чергу потребуватиме внесення нових змін до Положення про Державну митну службу України.
Крім того, Мінфін повідомив, що в поданому Кабінетом Міністрів України проєкті Закону України "Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу" (реєстр. № 10411 від 16.01.2024) передбачено внесення змін до статей 300 та 304 Митного кодексу України в частині виключення норм щодо визначення і затвердження Міністерством порядків надання документів, необхідних для підтвердження права на звільнення (умовне звільнення) від оподаткування митними платежами, а також надання розстрочення та відстрочення сплати митних платежів відповідно.
Цей Закон прийнято Верховною Радою України 22 серпня 2024 р. за № 3926-ІХ (набирає чинності 19.04.2025, окремі положення – 19.10.2024). Водночас цим Законом виключено лише частину другу статті 300 Митного кодексу України, яка передбачала визначення центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, порядку надання документів, необхідних для підтвердження права на звільнення (умовне звільнення) від оподаткування митними платежами.
Отже, стаття 304 Митного кодексу України, якою передбачено, що порядок надання розстрочення та відстрочення сплати митних платежів затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, залишається чинною.
За результатами розгляду наданої об’єктами контролю інформації Рахункова палата дійшла висновку: із 20 рекомендацій виконано 17, втратила актуальність – 1. Щодо двох рекомендацій Рахункової палати, то відповідно до процесу "Моніторинг виконання рішень Рахункової палати за результатами заходу державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту)", затвердженого рішенням Рахункової палати від 21.12.2023 № 31-10, цим рекомендаціям присвоєно статус "Закрито – керівництво приймає ризик".
Враховуючи викладене, контроль за виконанням наданих у рішенні Рахункової палати від 14.09.2021 № 20-2 рекомендацій завершено.
Голова Рахункової палати
Ольга ПІЩАНСЬКА