На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих Міністерством аграрної політики та продовольства України на дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки у сфері розвитку агропромислового комплексу, надіслано Верховній Раді України (лист від 04.12.2018 № 03-2916).
Відповідно до статті 39 Закону України «Про Рахункову палату» Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 04.12.2018 № 03-2917).
Відповідно до статей 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення Рахункової палати і Звіт про результати аудиту з пропозиціями надіслано Міністерству аграрної політики та продовольства України (лист від 04.12.2018 № 03-2918).
Про виявлені ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Генеральну прокуратуру України, з направленням відповідних матеріалів (лист від 04.12.2018 № 03-2919).
На рішення Рахункової палати Кабінетом Міністрів України надано доручення від 14.12.2018 № 48682/1/1-18 Мінагрополітики, Мінекономрозвитку, Держаудитслужбі опрацювати, вжити заходів до усунення виявлених порушень та поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. З питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.
Аналіз отриманої інформації засвідчив, що Мінагрополітики листом від 22.01.2019 № 37-18-7/966 поінформувало Рахункову палату про результати розгляду рішення Рахункової палати від 13 листопада 2018 року № 29-3 «Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих Міністерством аграрної політики та продовольства України на дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки у сфері розвитку агропромислового комплексу».
Зокрема, діяльність науково-дослідних установ, що належать до сфери управління Мінагрополітики, здійснюється, в тому числі, відповідно до пріоритетних напрямів інноваційної діяльності, визначених Законом України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні» (далі - Закон), а саме технологічне оновлення та розвиток агропромислового комплексу і широке застосування технологій більш чистого виробництва та охорони навколишнього природного середовища (підпункти 4 та 6 частини першої статті 4 Закону). Для реалізації середньострокових пріоритетів відповідно до пункту 3 частини третьої статті 6 Закону застосовується пряме бюджетне фінансування в межах бюджетної програми за КПКВК 2801050 «Дослідження, прикладні наукові та науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері розвитку агропромислового комплексу, підготовка наукових кадрів, наукові розробки у сфері стандартизації та сертифікації сільськогосподарської продукції, дослідження та експериментальні розробки у сфері агропромислового комплексу» (далі - КПКВК 2801050).
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.04.2011 № 292-р «Питання оптимізації кількості бюджетних програм» у результаті оптимізації бюджетних програм Мінагрополітики програма за КПКВК 2801320 «Дослідження і експериментальні розробки в системі агропромислового комплексу» увійшла до бюджетної програми за КПКВК 2801050.
Разом з тим загальний обсяг видатків лише частково забезпечує утримання наукових бюджетних установ Мінагрополітики та пояснює відсутність фінансування інших напрямів, у тому числі, напряму «розробка найважливіших новітніх технологій у сфері розвитку агропромислового виробництва», за яким можливе передбачення державного замовлення.
Що стосується проведення засідань науково-експертної ради Мінагрополітики та її секцій, Мінагрополітики розроблено проект наказу щодо оновлення секцій та складу науково-експертної ради міністерства.
Щодо стану виконання прикладних наукових та науково-технічних розробок шляхом проведення планових та позапланових перевірок, на підставі наказів, Мінагрополітики у 2016-2018 роках проводились планові перевірки діяльності державних наукових установ: УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого, НДІ «Украгропромпродуктивність», ДУ «Держґрунтохорона».
Щодо нерозроблення та невикористання автоматизованої системи управління ДУ «Держґрунтохорона», установою планується 2019 року запровадити програмний продукт ДУ «Держґрунтохорона» в повному обсязі, що дозволить удосконалити роботу з моніторингу ґрунтів, забезпечить системний підхід до виконання функцій, покладених на неї, а також забезпечить дієвий контроль за діяльністю установи та її філій у цілому.
Державна атестація наукових установ проводиться відповідно до Порядку проведення державної атестації наукових установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 року № 540, абзацом дев'ятим пункту 5 якого передбачено застосування методики оцінювання ефективності наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності наукових установ під час проведення державної атестації (затверджена наказом Міністерства освіти і науки України 17 вересня 2018 року за № 1008, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2018 року за № 1504/32956). Мінагрополітики забезпечить проведення державної атестації науково-дослідних установ, що належать до його сфери управління.
Щодо ефективності використання, зберігання та обліку закріпленого за державними науковими установами майна, на лист Мінагрополітики від 18.12.2018 № 37-18-13/27110, НДІ «Украгропромпродуктивність» поінформовано міністерство про виданий відомчий розпорядчий акт, яким зобов'язано директорів центрів продуктивності оформити право власності на нерухоме майно та земельні ділянки.
Інститутом УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого повідомлено про здійснення заходів щодо оформлення права власності на земельні ділянки, проект землеустрою яких розроблено та перебуває на погодженні в Держгеокадастрі.
Потреба базового фінансування основної діяльності зазначених науково-дослідних установ у 2016-2017 роках забезпечена лише на 39 відсотків. Законом України від 23.11.2018 № 2629-VIII «Про державний бюджет України на 2019 рік» передбачене фінансування за КПКВК 2801050 на рівні 2018 року в обсязі 77,6 млн грн за потреби 247,3 млн гривень.
Водночас Законом України від 6 грудня 2018 року № 2646-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо запровадження середньострокового бюджетного планування» передбачено трирічне бюджетне планування та перехід до програмно-цільового методу. Мінагрополітики, погоджуючись із рекомендаціями Рахункової палати України, порушить перед Міністерством фінансів України, як центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної фінансової і бюджетної політики, питання забезпечення базового фінансування основної діяльності державних наукових установ, підготовку наукових кадрів, наукових розробок у сфері стандартизації та сертифікації сільськогосподарської продукції, досліджень та експериментальних розробок у сфері агропромислового комплексу.
Мінагрополітики також розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України про реорганізацію центрів продуктивності та готуються до подання документи для проведення атестації НДІ «Украгропромпродуктивність» і центрів продуктивності як єдиної установи.
З метою посилення контролю за діяльністю наукових установ Мінагрополітики під час планування роботи управління внутрішнього аудиту, до плану перевірок на 2019 та подальші роки будуть включені наукові установи, зокрема щодо здійснення контролю за укладанням договорів, отриманням передбаченого договорами продукту (результату).
Відповідно до зауважень Рахункової палати, за повідомленням ДУ «Держґрунтохорона», станом на 1 грудня 2018 року з рахунку 1211 «Авторські та суміжні з ним права» знято з обліку нематеріальний актив «Концепція створення автоматизованої системи управління ДУ «Держґрунтохорона» в сумі 415,0 тис. грн і перенесено на позабалансовий субрахунок 013 «Орендовані нематеріальні активи розпорядників бюджетних коштів» рахунку 01.
В УкрНДІПВТ ім. Л. Погорілого запроваджується облік фактичних витрат на виконання науково-дослідних робіт, пов'язаних з розробкою нематеріальних активів.
Мінагрополітики на робочих нарадах за участю керівників наукових установ, що відбулися 29.12.2018 та 04.01.2019, розглянуто порушення та недоліки, виявлені за результатами аудиту Рахункової палати. Керівників наукових установ попереджено про персональну відповідальність та вжиття відповідних заходів з метою усунення зазначених порушень.
Щодо виявлених ознак кримінальних правопорушень, Генеральною прокуратурою України (лист від 13.12.2018 № 04/2/3-616-18) повідомлено про направлення до прокуратур Дніпропетровської, Луганської та Харківської областей доручень організувати перевірку згідно з вимогами чинного законодавства та повідомити Рахункову палату про результати розгляду в установлений законом строк.
У свою чергу, прокуратурою Дніпропетровської області поінформовано Рахункову палату (лист від 21.12.2018 № 04/2/2-р) про направлення документів з метою перевірки викладених доводів за належністю до Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області для розгляду та вжиття відповідних заходів реагування згідно з вимогами чинного законодавства.
Прокуратура Харківської області (лист від 16.01.2019 № 04/2/4-1133-19) поінформувала про внесення за результатами розгляду до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей за № 42019220000000047 від 18.01.2019 за фактом службового підроблення та ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 366 Кримінального Кодексу України. Досудове розслідування у провадженні доручено слідчим СУ ГУНП у Харківській області.
Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» проводиться подальший моніторинг виконання пропозицій Рахункової палати.
Член Рахункової палати
В. П. Богун