На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на розвиток та функціонування системи протипаводкового захисту, надіслано Верховній Раді України (лист від 27.09.2017 № 03-1715) і Раді національної безпеки і оборони України (лист від 27.09.2017 № 03-1716).
Відповідно до статті 39 Закону України "Про Рахункову палату", Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати з пропозиціями щодо вжиття заходів (лист від 27.09.2017 № 03-1717).
Рішення Рахункової палати та Звіт надіслано Міністерству екології та природних ресурсів України (лист від 27.09.2017 № 03-1718) і Державному агентству водних ресурсів України (лист від 27.09.2017 № 03-1719).
На рішення Рахункової палати від Кабінету Міністрів України надійшло доручення Прем'єр-міністра України від 10.10.2017 № 38636/1/1-17, яким Мінприроди (Семерак О. М.), Першому Віце-прем'єр-міністру − Міністру економічного розвитку і торгівлі України Кубіву С. І., Віце-прем'єр-міністру України − Міністру регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Зубку Г. Г., Мінфіну (Данилюк О. О.) і Держводагентству (Овчаренко І. І.) доручено опрацювати відповідні матеріали, вжити необхідних заходів для усунення виявлених порушень, з питань, що потребують рішення Уряду − подати Кабінету Міністрів узгоджені пропозиції.
Рахункова палата отримала листи від Мінприроди (16.11.2017 № 5/4-15/10219-17) і Держводагентства (23.10.2017 № 5960/5/11-17), у яких поінформовано про те, що Мінприроди, Держводагентством та ДСНС з метою забезпечення ефективної реалізації положень Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами розроблено зміни до деяких законодавчих актів України щодо впровадження інтегрованих підходів в управління водними ресурсами за басейновим принципом, прийняття яких дасть змогу забезпечити перехід до європейської моделі комплексного (інтегрованого) управління водними ресурсами в межах районів річкових басейнів (суббасейнів) з використанням екосистемного підходу на основі планів управління річковими басейнами, та запровадити європейські моделі оцінки та управління ризиками затоплення на основі багаторічних планів.
На виконання наказів Мінприроди від 13.02.2017 № 57 і від 16.02.2017 № 75 розроблено проект наказу Мінприроди "Про затвердження Положення про функціональну підсистему протипаводкових заходів єдиної державної системи цивільного заходу". Станом на 16.11.2017 доопрацьований проект наказу подано на погодження ДСНС листом від 03.11.2017 № 6278/3/11-17.
Ситуація з фінансуванням зазначених заходів, передбачених Загальнодержавною цільовою програмою розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року (далі - Загальнодержавна програма) за напрямами "Захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод", "Комплексний протипаводковий захист у басейнах річок Дністра, Пруту і Сірету" і "Комплексний протипаводковий захист в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2015, 2016 і 2017 роках, унеможливила виконання робіт навіть у мінімальних обсягах.
Зокрема, за КПКВК 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області" у 2016 і 2017 роках державним бюджетом кошти на капітальні видатки взагалі не передбачалися. Поза увагою залишилися навіть такі невідкладні роботи, як ліквідація наслідків паводка 20−22 листопада 2015 року на території Закарпатської області, який призвів до підтоплення населених пунктів чотирьох районів, ліквідація загрози затоплення населених пунктів Самбірського району Львівської області у зв'язку з недобудовою об'єктів з відновлення тимчасової водозабірної споруди на р. Дністер у районі сіл Долобів та Чайковичі тощо.
Крім того, Законом України від 07.12.2017 № 2246 "Про Державний бюджет України на 2018 рік" Держводагентству як відповідальному виконавцю за КПКВК 2407070 передбачено видатки обсягом 200 тис. грн, яких недостатньо для приведення показників Загальнодержавної програми у відповідність з реальними можливостями бюджету. За цих умов Мінприроди і Держводагентство докладають зусиль для відновлення належного фінансування Загальнодержавної програми у частині здійснення протипаводкових заходів.
За інформацією Мінрегіону, отриманою Мінприроди, Державним бюджетом України на 2016−2017 роки Міністерству не передбачено коштів на виконання заходів Загальнодержавної програми у межах відповідних бюджетних програм. Водночас Мінрегіон листом від 03.08.2017 № 7/7-8268 надав Мінфіну бюджетні запити до проекту державного бюджету на 2018 рік і проекту прогнозу державного бюджету на 2019-2020 роки, зокрема, щодо запровадження у 2018 році нової бюджетної програми "Реалізація Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року" (32 000 тис. гривень). Необхідність виконання заходів за цим напрямом обумовлена незадовільним екологічним станом поверхневих джерел питного водопостачання, значною зношеністю основних фондів підприємств водопровідно-каналізаційного господарства. Однак ця бюджетна програма у Законі України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" не передбачена.
Отже, приведення показників Загальнодержавної програми у відповідність із реальними можливостями бюджету також унеможливлюється у зв'язку із непередбачуваністю ситуації.
Держводагентством розпочата робота із запровадження державно-приватного партнерства у сфері протипаводкового захисту з метою завершення будівництва ряду протипаводкових об'єктів.
За результатами розгляду зазначених листів, відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
В. П. Пилипенко