Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 24.11.2015 № 9-2

щодо Звіту про результатами аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, надіслано Верховній Раді України (лист від 16.12.2015 № 07-2537) для врахування при удосконаленні законодавства з питань соціального захисту військовослужбовців та Кабінету Міністрів України (лист від 16.12.2015 № 07-2538).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби направлено Міністерству соціальної політики України (лист від 16.12.2015 № 07-2539), Генеральному штабу Збройних Сил України (лист від 16.12.2015 № 07-2540) та Міністерству оборони України (лист від 16.12.2015 № 07-2541).

1. Міністерство соціальної політики України на лист Рахункової палати листом від 25.01.2016 № 984/0/14-16/13 поінформувало про розгляд пропозицій Рахункової палати та вжиті заходи, а саме:

− Щодо подання на розгляд Кабінету Міністрів України проекту змін до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, які забезпечать виконання норм ст. 8 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та пункту 5 цього Порядку стосовно виплати матеріальної допомоги протягом місяця з дня взяття відповідної особи на військовий облік.

Мінсоцполітики підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України
від 8 квітня 2015 р. № 185», який листом від 19.01.2016 № 678/0/14-16/13 надіслано на погодження до заінтересованих органів виконавчої влади. Мінфіном, Мінекономрозвитку, МВС, Міноборони проект погоджено без зауважень. Листом від 11.03.2016 № 3465/0/14-16/13 проект направлено на правову експертизу до Мін'юсту.

Зазначеним проектом, зокрема, передбачено, що у поданні про виплату матеріальної допомоги, що подається військовими комісаріатами, зазначається дата взяття військовослужбовців, звільнених зі строкової служби, на військовий облік; термін, протягом якого Мінсоцполітики має перерахувати кошти на виплату допомоги структурним підрозділам облдержадміністрацій з питань соціального захисту населення, а останні  органам соціального захисту населення, які здійснюють перерахування на карткові рахунки військовослужбовцям (кожен етап протягом 5 днів).

Для забезпечення місячного терміну виплати матеріальної допомоги, згідно із Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», передбачено проходження документів на виплату матеріальної допомоги та спрямування коштів органам соціального захисту на її виплату двічі на місяць замість одного. Військові комісаріати протягом 10 днів (замість 15 днів) з дати взяття особи на військовий облік мають звертатися до органів соціального захисту населення з поданням про виплату матеріальної допомоги.

Також передбачено, що Генеральний штаб Збройних Сил України, Національна гвардія України, Мінінфраструктури будуть подавати Мінсоцполітики інформацію про чисельність військовослужбовців строкової служби, які підлягають звільненню у відповідному році, в розрізі регіонів та з розподілом на осіб, які на час призову працювали на підприємствах, в установах і організаціях та непрацюючих осіб.

 Щодо обґрунтованого планування видатків на здійснення виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, Планом передбачено забезпечення планування на підставі інформації, наданої Генеральним штабом Збройних сил України, Головним Управлінням Нацгвардії України та Мінінфраструктури.

 Щодо забезпечення дієвого внутрішнього контролю за виконанням бюджетної програми за КПКВК 2501570. У зв'язку з тим, що План проведення внутрішніх аудитів на І півріччя 2016 року вже погоджено Державною фінансовою інспекцією України та затверджено Міністром соціальної політики України Розенком П. В., Мінсоцполітики буде розглянуто можливість включення аудиту ефективності бюджетної програми за КПКВК 250570 до Плану проведення внутрішніх аудитів на ІІ півріччя 2016 року.

 Щодо внесення змін до статті 23 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Відповідно до чинного законодавства Міноборони здійснює повний комплекс заходів, пов'язаних із призовом на строкову військову службу, а також супроводжує проходження військової служби та звільняє з військової служби із наданням військовослужбовцям повного пакету соціального захисту. Крім цього, Міноборони здійснює взяття таких військовослужбовців на військовий облік та зняття з нього.

На думку Мінсоцполітики, більшість питань (звільнення, облік, оформлення документів тощо) не належать до компетенції Мінсоцполітики, яке спрямовує видатки на ці цілі, тому у деяких випадках складається напружена ситуація із фінансуванням цієї бюджетної програми та проведенням виплат у встановлений законодавством місячний термін.

Виходячи з викладеного Мінсоцполітики запропонувало не вносити зміни до статті 23 Закону «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» щодо передбачення Мінсоцполітики бюджетних призначень з фінансового забезпечення витрат, пов'язаних з реалізацією норм цього закону, а розглянути можливість визначення Міноборони головним розпорядником бюджетних коштів на ці цілі з 2017 року.

 Щодо питання виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим зі строкової служби у січні-березні 2015 року.

У 2015 році звільнення військовослужбовців в запас із Збройних Сил України та інших військових формувань відбувалось у квітні-травні 2015 року. Протягом січня-березня 2015 року звільнялися достроково (за станом здоров'я) 145 військовослужбовців строкової військової служби,тобто не в терміни, визначені рішенням Президента України. Тому вносити зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 185 щодо виплати з січня 2015 року цим особам, на думку Мінсоцполітики, буде неправомірним.

2. Рахункова палата отримала лист Міністерства оборони України (від 18.01.2016 № 220/399), в якому повідомлено про опрацювання листа за результатами аудиту та затвердження начальником Генерального Штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України В.М. Муженком 15.01.2016 Плану виконання рекомендацій щодо результатів аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби.

Планом заходів виконання рекомендацій зокрема, передбачено:

 для планування видатків та зменшення ризиків невикористання бюджетних асигнувань, під час формування бюджетного запиту Головне управління Генерального Штабу Збройних Сил України надає Міністерству соціальної політики України кількісні показники призову на строкову військову службу на наступний рік (за весняний, осінній період призову та за регіонами), а також дані про кількість військовослужбовців строкової служби, які підлягають звільненню у наступному році (за періодами звільнення та за регіонами);

 на кінець І півріччя та кінець поточного року Мінсоцполітики надавати інформацію щодо постановки на військовий облік військовослужбовців, звільнених зі строкової військової служби;

 постійно здійснювати контроль за забезпеченням своєчасного надання військовими комісаріатами до органів соціального захисту подань про виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим зі строкової військової служби, та вживати заходів до порушників термінів їх подання;

 доручити підпорядкованим військовим комісаріатам до 28.02.2016 провести звірки та надати відповідні подання до органів соціального захисту населення щодо виплати матеріальної допомоги військовослужбовцям, які стали на військовий облік після звільнення зі строкової військової служби у 2015 році та не скористалися своїм правом на отримання матеріальної допомоги;

 командирам військових частин організовувати інформування військовослужбовців строкової служби посадовими особами військових частин по роботі з особовим складом щодо їх права на отримання матеріальної допомоги у разі постановки на військовий облік.

Стан реалізації рекомендацій Рахункової палати за результатами аудиту використання коштів державного бюджету на виплату матеріальної допомоги військовослужбовцям, звільненим з військової строкової служби, перебуває на постійному моніторингу.

 

Член Рахункової палати
М. Я. Шулежко