Контроль за міжнародними перевезеннями відходів має бути посилений, а прикордонні пункти оснащені більш сучасним обладнанням для ідентифікації кількості та типу перевезених відходів.
Про це заявив Голова Рахункової палати Валерій Пацкан під час підписання у Жешуві (Ряшеві) Спільного звіту міжнародного координованого аудиту «Транскордонне перевезення відходів у світлі положень Базельської конвенції». Звіт також підписали Президент Вищого аудиторського офісу Словацької Республіки Кароль Мітрік та Президент Вищої палати контролю Республіки Польща Маріан Банась.
Аудит проведений за спільною ініціативою ВОА України, Польщі та Словаччини в рамках виконання Стратегічного плану робочої групи EUROSAI з аудиту коштів, виділених на попередження та ліквідацію наслідків катастроф. Національні аудити ВОА завершили у 2019 році. Відповідальний за українську частину аудиту – член Рахункової палати Віктор Богун.
Голова Рахункової палати підкреслив, що у більшості країн світу та Європи постійно зростають обсяги накопичення відходів, зокрема небезпечних, а це потребує посилення контролю. Валерій Пацкан зауважив, що за даними Євростату, у 2018 році переміщення небезпечних відходів з держав – членів ЄС загалом склало близько 8 млн тонн, що майже вдвічі перевищує дані 2001 року (4 млн тонн). «І вже зараз ми стикаємося з новою проблемою. Через пандемію COVID–19 у значних обсягах накопичуватимуться відходи, утворені із засобів індивідуального захисту, які повинні бути утилізовані як небезпечні. Тому положення Базельської конвенції актуальні як ніколи. Адже спрямовані на захист здоров’я населення та навколишнього середовища, скорочення утворення таких відходів та обмеження їх транскордонних перевезень», – підкреслив він.
Результати проведеного міжнародного координованого аудиту ВОА України, Словаччини та Польщі показали необхідність підвищення ефективності контролю за транскордонним переміщенням відходів та унеможливлення безконтрольного їх залишення на території країни, через яку здійснюється міжнародний транзит.
Це потребує внесення змін до положень національного законодавства країн для чіткого визначення обов’язків відповідальних органів щодо здійснення контролю за відходами, обсягу та способу проведення такого контролю, а також порядку взаємодії між цими органами. Крім того, прикордонники повинні мати необхідне обладнання, яке дозволить точно визначити кількість та тип відходів, що перевозяться.
Аудит показав, що діючий контроль на прикордонних пунктах перетину між Польщею, Словаччиною та Україною був формальний, при транспортуванні відходів переважно перевірялися лише документи, а фізичний огляд відповідності їх типу та кількості, зазначеним у цих документах, відсутній.
Загалом результати даного міжнародного аудиту вкотре підтвердили спільність проблем, з якими стикається і Україна, і країни ЄС, зокрема у сфері транскордонних перевезень небезпечних відходів. Спільний звіт має привернути увагу урядів країн ВОА–учасників до виявлених недоліків та необхідності вжиття узгоджених дій для їх усунення.