Рахункова палата рекомендує Державному концерну «Укроборонпром» розробити та затвердити план заходів з оздоровлення суднобудівних підприємств.
Про це йдеться в Звіті про результати аудиту ефективності використання і розпорядження державними суднобудівними підприємствами об’єктами державної власності, матеріальними та іншими активами, що мають фінансові наслідки для державного бюджету. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Ігор Яремчук.
Суднобудування визначено законодавством України пріоритетною галуззю економіки. Для його підтримки на державному рівні неодноразово запроваджувались податкові пільги та преференції, проте безсистемно та непослідовно.
Cтаном на І півріччя 2021 року в Україні на суднобудівних підприємствах усіх форм власності працює близько 6 тис. осіб (6,4% від аналогічного показника 1990 року). У 2020 році обсяги реалізованої продукції таких підприємств становили 3,5 млрд грн, що на 18% менше, ніж у 2019 році.
Аудит встановив, що протягом 2018 – І півріччя 2021 року «Укроборонпром» як уповноважений суб’єкт господарювання з управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі не забезпечив ефективного управління суднобудівними підприємствами, які входять до його складу.
Зокрема, не запроваджена система контролю, яка б забезпечувала перевірку ефективності виконання управлінських рішень, виявлення та усунення відхилень у фінансово-господарській діяльності, системі бухгалтерського обліку та використання матеріальних ресурсів підприємств. Крім того, не залучалися інвестиційні ресурси для діяльності підприємств.
З трьох суднобудівних підприємств («Миколаївський суднобудівний завод» (ДП «МЗС»), «Херсонський державний завод «Палада» (ДП «Палада») і «Дослідно-проектний центр кораблебудування» (ДП «ДПЦК») прибуткове лише останнє. ДП «ДПЦК» – єдина спеціалізована проектно-конструкторська організація, яка вже 31 рік виконує науково-технічні роботи та надає послуги зі створення бойових кораблів, допоміжних суден та інших плавзасобів спеціального призначення; здійснює будівництво, модернізацію та експлуатацію цивільних кораблів і суден тощо. Матеріально-технічна база придатна для експлуатації й постійно оновлюється. Рівень зарплат на підприємстві становить майже 19 тис. грн на місяць, станом на І півріччя 2021 року.
На жаль, ситуація на «Миколаївському суднобудівному заводі» не така позитивна. Підприємство з 230-річною історією належало до найбільших суднобудівних підприємств країни, але зараз його матеріально-технічна база в занепаді, повністю застаріла, не конкурентоздатна, потребує реконструкції та модернізації. Знос основних технічних засобів сягає 80%. Із трьох стапелів цього підприємства два найстаріші непридатні і їх планують демонтувати. Третій стапель із 1993 року заблокований недобудованим судном, щодо якого досі тривають суди з іноземним замовником. Із 2009 року завод не збудував жодного нового корабля і лише ремонтував судна. За такої ситуації діяльність ДП «МСЗ» стабільно збиткова, фінансово-економічні проблеми не вирішуються протягом десятків років, виробничий потенціал поступово втрачається. Збитки із 94 млн грн у 2018 році зросли до 177,9 млн грн у 2020 році, а у І півріччі 2021 року - 93,4 млн гривень. Обсяги кредиторської заборгованості зросли з понад 800 млн грн у 2018 році до понад 961 млн грн у І півріччі 2021 року. Середньомісячна зарплата одного працівника становить 7742 гривень.
При цьому впродовж останніх років ДП «МЗС» збільшило обсяги виконання ремонтних робіт військової техніки для Збройних Сил України: 2018 рік – 16 млн грн, 2019 рік – майже 26 млн грн, 2020 рік – майже 50 млн гривень. Однак, через брак кадрів на підприємстві, майже 80% робіт з ремонту військових суден здійснювали сторонні організації (співвиконавці). Відповідно, значну частину доходів отримали приватні комерційні підприємства.
На Херсонському держзаводі «Палада» ситуація також критична. Основні засоби підприємства зношені на 90% і не конкурентоздатні. Застаріла й занедбана матеріально-технічна база потребує реконструкції та модернізації. Діяльність підприємства стабільно збиткова: майже 5 млн грн збитків у 2018 році зросли до понад 18 млн грн у 2020 році; у І півріччі 2021 року – 16,5 млн гривень.
Обсяги кредиторської заборгованості продовж 2018 – І півріччя 2021 року зросли у 4,4 рази (з понад 16 млн грн до 73 млн грн). У І півріччі 2021 року в середньому один працівник щомісячно отримував 5824 грн зарплати.
“Отже, постає питання: чи будемо ми будувати кораблі на державних підприємствах? Чи будемо розвивати, хоча і вітчизняні, проте приватні суднобудівні підприємства? Чи будемо купувати кораблі за кордоном? На ці питання має відповісти саме державний концерн “Укроборонпром”, - зазначив Ігор Яремчук.
Звіт і рішення за результатами аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.