Звіт про результати аудиту ефективності використання субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоров'я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей» затверджено на засіданні Рахункової палати. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Андрій Майснер.
Аудитом встановлено, що Проект завдяки системній підтримці Світового банку є поштовхом до якісних перетворень у галузі охорони здоров'я. Водночас суттєві недоліки в організації виконання субпроектів, низькі темпи реалізації заходів, значна частина яких за змістом та витратами не відповідає цілям Проекту, негативно впливають на його результативність та створюють ризики належної продуктивності витрат коштів держбюджету та використання міжнародної позики.
Проект, термін виконання якого 2015–2020 роки, передбачає підвищення якості надання медичних послуг у регіонах з акцентом на первинній та вторинній профілактиці серцево-судинних захворювань і раку, а також поліпшенні ефективності системи охорони здоров'я. Для його реалізації на початку 2015 року було залучено майже 215 млн дол. США позики від МБРР.
88,3% позики (189,53 млн дол. США) спрямовується на фінансування субпроектів у восьми областях (як субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам) на реформування регіональних систем охорони здоров'я. Проте у 2015–2017 роках та протягом 9 місяців 2018 року з державного бюджету місцевим бюджетам перераховано лише 1,4 млрд грн субвенції (27,9% позики). А передбачені за кошти позики заходи виконані на чверть.
За субпроектами більшу частину коштів передбачено спрямувати на закупівлю медичного обладнання, меблів, інвентарю та витратних матеріалів. Передбачена реконструкція і капітальний ремонт приміщень відділень екстреної медичної допомоги та діагностики лікарень інтенсивного лікування, амбулаторій сімейної медицини у Волинській, Дніпропетровській, Рівненській областях. Запланована закупівля автомобілів спецмедпризначення для Закарпатської (22) та Рівненської (18) областей; 35 автомобілів для збору аналізів та 7 пересувних амбулаторій для Полтавської області.
Передбачено також використання коштів позики на проведення навчання за кордоном (по факту переважно для головних лікарів і керівного складу профільних підрозділів облдержадміністрацій) та в Україні (для медпрацівників).
У Рахунковій палаті зазначають, що Міністерство охорони здоров'я (координатор Проекту) та Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Закарпатська, Запорізька, Львівська, Полтавська і Рівненська облдержадміністрації (виконавці субпроектів) не забезпечили у встановлені терміни освоєння коштів субвенції на реалізацію заходів субпроектів з реформування регіональних систем охорони здоров'я, які фінансуються коштами позики Міжнародного банку реконструкції та розвитку.
З передбачених коштів на реалізацію обласних субпроектів, спрямованих на профілактику, раннє виявлення та лікування серцево-судинних захворювань і раку, поліпшення якості та ефективності медичної допомоги, освоєно у вигляді субвенції 45,5 млн дол. США (24% позики). Ще 7,3 млн дол. США знаходяться на рахунках місцевих бюджетів та бюджетних установ. Решта – 72% позики незатребувана регіонами та перебуває на рахунку Банку.
«Одним із індикаторів ефективності Проекту є те, що понад 72% коштів на субпроекти лишаються невикористаними на рахунку МБРР, а це майже 137 млн доларів. При цьому Україна за рахунок коштів державного бюджету сплатила майже три млн. дол. США як комісію та відсотки за позикою, у тому числі за невикористані кошти» – наголошує Андрій Майснер.
Високий рівень освоєння коштів позики на Львівщині (99%). Натомість у Закарпатській області він становить 63%, Запорізькій – 57%, а в Полтавській, Рівненській, Вінницькій, Дніпропетровській, Волинській – від 31% до 9%. При цьому в двох останніх областях значна частина заходів пов'язана з будівництвом, капремонтом і реконструкцією приміщень медзакладів, що збільшує час освоєння коштів позики.
Реалізація заходів, які безпосередньо впливають на поліпшення охорони здоров'я (придбання медичного обладнання, витратних матеріалів, автомобілів швидкої допомоги), розпочалася лише з кінця 2017 року. Заходи з придбання обладнання, інвентарю та витратних матеріалів виконано на 27%. Наявні непоодинокі факти невведення в експлуатацію придбаного медичного обладнання через відсутність приміщень для його розміщення. Водночас оплата супутніх послуг – консультантів, перекладачів, проведення навчань, тренінгів та конференцій – здійснюється без затримок у часі та майже в повному обсязі.
Аудитори вказують на високий ступінь ризику невиконання субпроектів у заплановані Проектом терміни та неефективного використання коштів позики та коштів держбюджету на її обслуговування.
Про виявлені під час контрольного заходу факти, що містять ознаки кримінальних правопорушень, буде поінформовано Генеральну прокуратуру України.
Звіт і рішення Рахункової палати про результати аудиту будуть розміщені на офіційному веб-сайті установи.