У Звіті Фонду державного майна за 2023 рік інформація щодо вартісних показників державного майна, зокрема, щодо майна, наявного у Єдиному реєстрі об’єктів державної власності практично відсутня. Відсутні і дані щодо загальних збитків, завданих війною. Не відображено показників вартості державного майна, яке використовувалося з порушенням вимог приватизаційних договорів, активів, щодо яких тривають судові розгляди. Ці та інші факти перешкоджають реальній оцінці додаткових джерел надходжень до державного бюджету.
Такого висновку дійшла Рахункова палата за результатами аналізу Звіту Фонду державного майна України за 2023 рік у частині, що впливає на виконання державного бюджету, затвердженого на засіданні 23 липня. Відповідальний за контрольний захід – член Рахункової палати Геннадій Пліс.
За підсумками контрольного заходу аудитори мали на меті встановити повноту висвітлення у Звіті Фонду результатів його діяльності. Також були проаналізовані результати виконання Фондом передбачених плановими документами завдань та повноважень. Загалом, Закон України «Про Фонд державного майна України» не визначає вимог щодо форми чи змісту його щорічного звіту. Відтак, формування Звіту Фонду за 2023 рік відбувалося на підставі внутрішніх методичних рекомендацій.
«Викладена у Звіті інформація в цілому відображає результати діяльності Фонду та стан виконання ним законодавчо визначених завдань. Інформація у переважній більшості висвітлена відповідно до встановлених методичних рекомендацій та вимог. Однак дані щодо вартісних показників державного майна висвітлені неповно. Це унеможливлює визначення додаткових джерел надходжень до бюджету», – зазначає Геннадій Пліс.
Головне завдання Фонду відповідно до Середньострокового плану діяльності на 2023-2025 роки – забезпечення проведення масштабної прозорої приватизації державної власності, реалізація державної політики у сфері управління об'єктами державної власності, а також у сфері оренди, використання та відчуження державного майна та інше.
Заплановані надходження Фонду від приватизації на 2023 рік становили 6 млрд грн, з яких до державного бюджету надійшло лише 3,1 млрд грн. Причина – відсутність відповідних рішень Кабінету Міністрів України щодо приватизації об’єктів великої приватизації. Тому Рахункова палата прийшла до висновку, що це завдання – виконано лише на 52%.
Водночас, надходження коштів до державного бюджету від оренди державного майна Фондом було перевиконане на 5,3 %, що забезпечило надходження 769 млн гривень. Ще 742 млн грн оренди не було сплачено через запроваджені Постановою Кабміну пільги або звільнення
Окрім цього, у 2023 році Фонд не реалізовував санкційні та примусово вилучені активи рф, відтак Рахункова палата визначає його управління цими активами – недостатнім.
Управління корпоративними правами держави та державними підприємствами також визнано недостатнім, оскільки фінансові, стратегічні плани розвитку та інвестиційні плани на середньострокову перспективу державним підприємствам затверджувалися несвоєчасно, а в окремих випадках не затверджувалися взагалі
Водночас у Звіті не висвітлено вартість майна, яким управляли з порушенням умов договорів купівлі-продажу. За 2023 рік ФДМУ перевірив 585 із 642 таких договорів, порушення зафіксовано у 36 випадках, за шістьма – нараховано штрафи, за дев’ятьма – запропоновано розірвати угоди та повернути майно.
Не вказано у Звіті і вартість майна, повернутого у державну власність за рішенням судів (два об'єкти незавершеного будівництва і три об'єкти соціальнокультурного призначення).
Методичними рекомендаціями, за якими складався Звіт передбачено висвітлення у ньому завданих державі збитків за звітний період, однак ця інформація у документі – відсутня. Водночас відомо, що внаслідок бойових дій у 2023 році пошкоджень зазнали два підприємства зі списку малої приватизації та 117 об'єктів критично важливого обладнання об'єктів великої приватизації.
Зауважимо, що з рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами попереднього аудиту, Фонд держмайна виконав лише дві.
Відтак наразі Рахункова палата рекомендувала ФДМУ таке:
– в річному Звіті повністю висвітлювати інформацію про: загальну вартість держмайна в Єдиному реєстрі об'єктів державної власності; інші можливості збільшення надходжень до держбюджету від приватизації майна, а також вартість збитків через його пошкодження внаслідок бойових дій та інше.
– зазначати проблеми, які перешкоджають ефективній роботі Фонду, причини та шляхи їх усунення;
– зареєструвати права власності за державою переданих Фонду санкційних активів, розташованих на підконтрольній території;
– проаналізувати причини несвоєчасного затвердження усіх фінансових планів, стратегічних планів розвитку та інвестиційних планів на середньострокову перспективу тих суб’єктів господарювання, які знаходяться в управлінні Фонду і зобов’язані подавати такі плани відповідно до законодавства та вжити дієвих заходів щодо своєчасного затвердження таких планів (в майбутньому) у відповідності до нормативно-правових актів та інше.
Своєю чергою представник об’єкта контролю Перша заступниця Голови Фонду держмайна Іванна Смачило зазначила, що контрольний захід був проведений фахово та наголосила, що відомство вже почало роботу над рекомендаціями аудиторів.
Звіт у визначений законодавством період буде надіслано до Верховної Ради України та оприлюднено на офіційному сайті Рахункової палати.