Незавершена інвентаризація майна, нерегламентована експлуатація приміщень, проблеми з захистом інформації та обміну інформацією між Державною податковою службою України і Державною митною службою України. Ці та інші недоліки, які виникли у процесі роз’єднання Державної фіскальної служби України на два відомства, усунуто після виконання митниками та податківцями рекомендацій Рахункової палати.
Загалом виконано усі 33 рекомендації, надані за результатами аудиту ефективності діяльності Державної фіскальної служби України (ДФС), Державної податкової служби України (ДПС) та Державної митної служби України, що проводився у 2020 році.
Реформа ДФС розпочалася наприкінці 2018 року та тривала до 1 січня 2022 року. Аудит Рахункової палати охопив період реформування з січня 2019 року по квітень 2020 року.
Аудитори встановили, що через відсутність обґрунтованого планування та прогнозування Мінфіном на 2019 і 2020 роки доходів державного бюджету з урахуванням наявної бази для нарахування та кризових явищ, що відбувалися в Україні, а також координації дій між ДФС, ДПС і Держмитслужбою щодо виконання своїх повноважень лише впродовж періоду, що перевірявся, державний бюджет недоотримав понад 66 млрд грн податків і зборів, митних та інших платежів.
Також ДФС протягом згаданого періоду не забезпечено прийняття ефективних управлінських рішень і належним чином не було припинено існування як юридичних осіб її митних органів. Тож певний період вони, хоча і не здійснювали жодних повноважень, однак фінансувалися коштом державного бюджету.
Окремо Рахункова палата звернула увагу і на проблему захисту інформації у згаданих інституціях. Вирішити це питання аудитори рекомендували ДФС ще в рамках контрольних заходів 2018 року, однак виконано їх було лише зараз.
Отже ДПС повідомила Рахункову палату про виконання таких рекомендацій:
– укладено Договір про інформаційну взаємодію між Державною податковою службою України, Державною аудиторською службою та Міністерством цифрової трансформації України;
– створено службу захисту інформації в ІТС «Податковий блок»;
– створено комплексну систему захисту інформації (КЗСІ) в інформаційно-телекомунікаційних системах ДПС, яка пройшла державну експертизу в Адміністрації Держспецзв’язку.
Держмитслужба на виконання рекомендацій Рахункової палати:
– затвердила Перелік посадових осіб, відповідальних за адміністрування регламентованого доступу користувачів до Єдиної автоматизованої інформаційної системи Держмитслужби;
– подала пропозиції щодо створення КСЗІ з підтвердженою відповідністю ІТС Держмитслужби;
– розробила програмний продукт інформаційної системи «Митний аудит» та впровадила перший етап дослідної експлуатації цієї системи в центральному апараті та митницях Держмитслужби.
Важливо також, що ДПС і Держмитслужба підписали низку протоколів щодо обміну інформацією, зокрема, про структуру, формати та строки передачі даних стосовно прийнятих митними органами податкових повідомлень-рішень, надісланих (вручених) платникам податків тощо. Також інституції завершили процедуру прийому-передачі інформації про залишки заборгованості з митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на Держмитслужбу.
Головні управління ДПС у окремих областях завершили інвентаризацію об’єктів основних засобів, що перебували у їх володінні та не були зареєстровані в реєстрі речових прав відповідно до чинного законодавства. Також вирішили питання подальшої експлуатації приміщень, що не використовувалися та усунули інші недоліки.
Оскільки усі рекомендації Рахункової палати виконано, контроль за їх виконанням завершено.