Мінфіну та Мінекономіки надано рекомендації щодо фінансування та виконання бюджетних програм

27.08.2024 17:59

У першому півріччі 2024 року економіка України продовжувала зростати, а обсяг доходів загального фонду державного бюджету на 18,8% перевищив заплановані показники. Однак, попри наявність ресурсу, бюджетні програми на сотні мільйонів гривень не були профінансовані.

Про це йдеться у Висновку Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2024 рік у першому півріччі, який ухвалили на засіданні 27 серпня. Відповідальна за контрольний захід – Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.

Загалом доходи державного бюджету в першому півріччі 2024 року становили 1,3 трлн грн. Внутрішні ресурси бюджету перевищили зовнішні і в першому півріччі становили 1,9 трлн гривень. До загального фонду державного бюджету із внутрішніх джерел отримано 1,5 трлн грн. У зазначений період держбюджет не отримував надходжень від примусового вилучення в Україні об’єктів права власності рф та її резидентів.

«Уряд виконував закон про державний бюджет на 2024 рік в умовах зростання реального валового внутрішнього продукту, експорту й імпорту товарів, середньомісячної заробітної плати, помірної інфляції, меншого за прогнозований офіційний курс гривні до долара США та євро. Вагому підтримку зростанню економіки надавала стабільна робота нашого морського коридору, а також остаточне розблокування пунктів пропуску на західному кордоні», – зазначила Ольга Піщанська.

Голова Рахункової палати зауважила, що у першому півріччі Україна отримала на 17,3% менше грантів та зовнішніх запозичень, ніж планувала (порівняно з першим півріччям 2023 року – менше на 36%). Частка безповоротної міжнародної допомоги у доходах держбюджету у першому півріччі 2024 року, порівняно з відповідним періодом 2023 року, зменшилась у  6,7 раза, тоді як частка податків і зборів, адміністрування яких здійснюють Державна податкова і Державна митна служби, зросла в 1,5 раза.

За перше півріччя 2024 року державний борг зріс на 11,7%. На його погашення та обслуговування витратили кожну шосту гривню у бюджеті – 400,9 млрд грн. При цьому дефіцит держбюджету становив 614,5 млрд грн, що на 28,5% більше, ніж у відповідному періоді попереднього року.

Щодо видатків державного бюджету, то їх проведено на 1,9 трлн грн, з них 65% на заходи, повʼязані з безпекою та обороноздатністю держави (1,2 трлн гривень). Видатки загального фонду на заходи, повʼязані з безпекою та обороноздатністю держави, на 115,9 млрд грн, або 11,3%, менші від запланованого. Серед причин невиконання плану – тривале укладання договорів на здійснення закупівель товарів оборонного призначення, здійснення оплати за товар, роботу чи послугу по мірі їх надходження, непроведення платежів у зв’язку з перенесенням строків поставки товарів (послуг) через форс-мажорні обставини.

У першому півріччі Уряд розподілив 20,9 млрд грн, або 88% наявного ресурсу фонду ліквідації наслідків збройної агресії. Головні розпорядники провели відповідних видатків на 21% менше плану, з них на будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору залишилися невикористаними 2,7 млрд гривень.

Також Мінекономіки не провело видатків за п’ятьма бюджетними програмами, що стосувалися підтримки бізнесу в умовах воєнного стану (10 млрд грн), хоча Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття перерахував ще у січні кошти, передбачені на фінансування цих програм.

Крім того, внаслідок неухвалення Урядом рішень, необхідних для надання окремих субвенцій, видатки на надання трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам на 8% менші плану. Не здійснювалися видатки за новими бюджетними програмами:

- 756 млн грн − Мінветеранів на забезпечення інституту помічника ветерана;

- 132 млн грн – Мінінфраструктури на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (НОРЕ)».   

Зважаючи на виявлені недоліки, Рахункова палата рекомендувала Кабінету Міністрів України, зокрема:

- доручити Мінфіну разом з головними розпорядниками бюджетних коштів розглянути можливість перегляду видатків за бюджетними програмами головних розпорядників, що не виконуються, та спрямувати їх на вирішення першочергових потреб держави;

-  доручити Мінекономіки забезпечити виконання бюджетних програм, що здійснюються за рахунок перерахованого Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття до спеціального фонду державного бюджету залишку коштів, що утворився в нього на 1.01.2024 від надходження ЄСВ;

- забезпечити затвердження порядку й умов надання, розподілу субвенції на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (НОРЕ)» для проведення запланованих видатків;

-   забезпечити затвердження розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для проведення запланованих видатків за бюджетною програмою на забезпечення інституту помічника ветерана;

-   та ін.

Ухвалений Висновок та рішення Рахункової палати буде надіслано до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, а також оприлюднено на офіційному сайті інституції.

Нагадаємо, раніше Уряд та Мінфін вже розпочали виконання рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аналізу виконання держбюджету 2024 у першому кварталі.

 

Висновок про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2024 рік у першому півріччі