Програма «Доступні кредити 5-7-9%» (далі – Програма) була ефективною та відіграла суттєву роль у підтримці бізнесу в Україні в умовах воєнного стану. Так, на одну витрачену державою гривню бізнес отримав шість гривень кредитів банків, що, за оцінкою Світового банку, є високим показником.
На реалізацію Програми використано 34,7 млрд грн, в тому числі 30,9 млрд грн – в умовах воєнного стану (2022–2023 років та січень–травень 2024 року).
Найбільші обсяги кредитування отримали суб’єкти підприємництва у галузі сільського, лісового та рибного господарства, оптової і роздрібної торгівлі, переробної промисловості. При цьому пріоритетними були антикризові, антивоєнні, інвестиційні цілі та цілі рефінансування.
Попит на таку державну підтримку був високим і загалом функціонування Програми мало позитивний економічний ефект:
– загальні надходження до державного та місцевих бюджетів від суб’єктів підприємництва, що досліджувались, на початок червня 2024 року зросли майже на 13%;
– банки розширили кредитний портфель (від початку повномасштабного вторгнення більш ніж удвічі – до 129 млрд грн);
– за оцінкою Світового банку, з урахуванням ефекту мультиплікатора на 6 інвестованих банками гривень держава витратила 1 гривню з державного бюджету.
Однак головний розпорядник коштів Мінекономіки (до 01.01.2024 Мінфін) не володів інформацією про розгорнуту структуру кредитного портфеля, прогнозні обсяги державної підтримки у розрізі кредитних договорів та заборгованість за нею, що стало однією з причин виникнення дефіциту фінансування Програми. Про це йдеться у Звіті про результати аудиту ефективності на тему: «Державна фінансова підтримка бізнесу в умовах воєнного стану», затвердженому 24 вересня. Відповідальна за аудит – Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.
Програма запрацювала у 2020 році (аудитом Рахункової палати охоплено період її роботи з 2021 року до травня 2024 р.). Її мета – надання державної підтримки суб’єктам підприємництва.
З лютого 2022 року і до початку червня 2024 року в межах реалізації Програми уповноваженими банками укладено 54 676 кредитних договорів на суму 218,6 млрд грн, з них:
- 61,3 млрд грн кредитних коштів надано на поповнення оборотного капіталу суб’єктів підприємництва;
- 57,3 млрд грн – на антивоєнні цілі;
- 38,5 млрд грн – на підтримку посівної кампанії;
- 19,0 млрд грн – на інвестиційні цілі.
Підтримка надавалась через Фонд розвитку підприємництва (далі – Фонд) шляхом часткової компенсації відсотків за кредитами, які суб’єкти підприємництва могли отримати у 46 уповноважених банках-партнерах.
За підсумками аудиту роботи Програми було виявлено окремі недоліки. Зокрема, відсутність інформації щодо структури кредитів та їх прогнозних обсягів: дефіцит Програми на 01.01.2024 становив 7,1 млрд грн, і якщо їїне буде удосконалено, до кінця 2024 року цей показник може досягти 11,5 млрд гривень.
Також аудит встановив, що Мінекономіки (до 01.01.2024 Мінфіном) не дотримано вимог бюджетного законодавства у процесі визначення у паспортах бюджетних програм результативних показників: ступеня досягнення цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, досягнення мети та виконання завдань. При цьому результативні показники, що відповідають критерію «суспільна значимість» та висвітлюють ефект, який отримують економіка та суспільство від реалізації Програми, не були визначені взагалі. У звітах про виконання паспорта бюджетної програми виявлено недостовірні дані, що є порушенням бюджетного законодавства.
При цьому Фонд не забезпечив регулярного здійснення уповноваженими банками моніторингу цільового використання кредитних коштів та відповідності суб’єктів підприємництва критеріям, за якими вони можуть претендувати на таку допомогу, і сам не проводив такої вибіркової перевірки отримувачів кредитів критеріям.
При цьому обробку документів та інформації уповноважених банків, формування звітності головному розпоряднику Фонд здійснював вручну без застосування інформаційно-аналітичної системи, що створило ризики маніпуляцій з розрахунками базової і компенсаційної процентних ставок, сумами державної підтримки тощо.
Відповідно до законодавства, кредитування за Програмою є державною допомогою. І хоча від початку дії воєнного стану надавачі державної допомоги були звільнені від обов'язку повідомляти про неї, з 1 січня 2025 року ці вимоги буде відновлено в частині обов’язку подавати інформацію щодо державної допомоги, яка надається через Фонд. І якщо уповноважені банки і надалі не володітимуть повною інформацією щодо отриманої суб'єктом підприємництва державної допомоги за останні три роки (у тому числі за іншими програмами), є ризик визнання такої державної допомоги неправомірною.
Окрім цього, головним розпорядником бюджетної програми не забезпечено на належному рівні організацію і здійснення внутрішнього контролю з питань надання державної підтримки суб’єктам підприємництва.
«За результатами аудиту Рахункова палата надала відповідні рекомендації Міністерству фінансів, Міністерству економіки та Фонду. Зокрема, рекомендуєвжити заходівщодо подолання дефіциту Програми «Доступні кредити 5-7-9%», врегулювати питання контролю за наданням державної підтримки суб’єктам підприємництва. Виконання цих та інших зазначених у рішенні рекомендацій сприятиме покращенню порядку надання державної фінансової підтримки бізнесу, допоможе уникнути ризиків та поліпшить ефективність програми в цілому», – зазначила під час виступу Голова Рахункової палати Ольга Піщанська.
Присутні на засіданні представники об’єктів контролю відзначили користь наданих рекомендацій та зазначили, що забезпечать вжиття належних заходів для їх виконання.
Матеріали аудиту будуть надіслані Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України та об’єктам контролю для відповідного реагування, а також опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.