Виконання рекомендацій: удосконалено систему справляння екологічного податку з підприємств

05.12.2024 10:00

Визначено механізм подання заяви та документів для отримання підприємствами дозволу на викиди, а також затверджено вимоги до документації для обліку обсягів викидів на виконання рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аналізу стану повноти нарахування та своєчасності надходження екологічного податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення. Аудит охоплював період 2019–2021 років.

Зауважимо, у 2018 році Рахункова палата проводила схожий контрольний захід, на виконання рекомендацій за яким у 2019 році ставки екологічного податку на викиди було підвищено. Водночас новий аудит,  проведений у 2022 році засвідчив, що підвищення у 2019–2021 роках екологічного податку за викиди в атмосферне повітря з підприємств суттєво не вплинуло на скорочення цих викидів.

Також витрати на охорону атмосферного повітря у цей період більш ніж удвічі, перевищували надходження від цього податку до бюджету. Так, заходи з охорони повітря коштували державі більше 21,6 млрд грн, а до загального фонду держбюджету від екологічного податку за викиди надійшло 7,4 млрд грн, до місцевих бюджетів – 6,4 млрд грн.

Отже, навіть підвищений екологічний податок не виконував стимулюючої та фіскальної функцій.

Об’єкти контролю виконали не усі рекомендації Рахункової палати, надані за результатами аудиту 2018 року, через що не  усунено недоліків існуючого на той момент механізму прогнозування надходжень екологічного податку за викиди, не досягнено повноти обліку суб’єктів господарювання, які отримали дозволи на викиди,  платників екологічного податку за викиди та, відповідно,  повноти і своєчасності надходжень цього податку до державного та місцевих бюджетів.

Ці та інші недопрацювання аудитори рекомендували врегулювати, на що об’єкти контролю вжили ряд заходів. Зокрема:

– Кабмін передбачив механізм подання заяви та документів для отримання дозволу на викиди, видачі, відмови у видачі, анулювання, переоформлення, зупинення, поновлення дії дозволу на викиди, визначив форму дозволу на викиди та структуру додатка до нього;

– Міндовкілля затвердило Інструкцію про вимоги до оформлення та змісту документів, в яких необхідно зазначати обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами з урахуванням даних, які отримані в результаті проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на об’єкті/промисловому майданчику.

Окрім цього, окрема робоча група на базі Мінфіну наразі працює над розробкою змін до законодавства, якими передбачені  проведення аналітичної роботи та зміна механізму оподаткування екологічним податком викидів двоокису вуглецю (СО2), гармонізація системи національного екологічного оподаткування з податковою системою Європейського Союзу.

Також ДПС поінформувала Рахункову палату про усунення виявлених порушень: аудитори встановили, що територіальними органами ДПС не було забезпечено належної організації та здійснення контролю за повнотою обліку платників екологічного податку, поданням ними податкової звітності та дотриманням норм законодавства в частині повноти і своєчасності сплати екологічного податку за викиди, що призвело до низької результативності контрольно-перевірочної роботи і недонадходжень податку за викиди до державного та місцевих бюджетів. Зокрема, за результатами камеральних і документальних перевірок платників екологічного податку за викиди із донарахованих 24,6 млн грн екологічного податку до бюджету надійшло лише 9,6 % (2,4 млн гривень).

Оскільки обʼєкти контролю виконали усі рекомендації Рахункової палати за цим аудитом, контроль за ними  завершений.