На засіданні 5 серпня Рахункова палата затвердила Звіт за результатами фінансового аудиту Державної міграційної служби України, в межах якого досліджувалася також діяльність підпорядкованих їй установ та організацій (Група ДМС) за 2024 рік. Відповідальна за контрольний захід – член Рахункової палати Єлизавета Пушко-Цибуляк.
За результатами цього аудиту встановлено: консолідована фінансова та зведена бюджетна звітність достовірно розкриває в усіх суттєвих аспектах фінансовий стан об’єктів контролю, їхні фінансові результати та рух грошових коштів за 2024 рік.
Водночас аудитори відзначають, що внаслідок неналежного виконання Міністерством фінансів України функції у сфері державного регулювання бухгалтерського обліку, фінансової, бюджетної звітності, незабезпечення визначення єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку та складення фінансової і бюджетної звітності, в консолідованій фінансовій звітності ДМС не відображені фінансові інвестиції держави у господарюючі суб’єкти в сумі 724,9 млн гривень.
Фінансові інвестиції у державні підприємства мають відображатися в активі та пасиві балансу суб’єктів державного сектору, до сфери управління яких відносяться такі підприємства. Однак з часу набрання чинності Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 133 «Фінансові інвестиції» (01 січня 2015 року) суб’єкти державного сектору не отримали достатніх роз’яснень щодо процедур відображення господарських операцій в обліку та практичного застосування норм і положень цього стандарту, що стало однією з причин їх різного тлумачення, звіти без відображення цих сум приймаються без зауважень.
Також у Звіті йдеться про інші ідентифіковані невідповідності у консолідованій фінансовій звітності ДМС за 2024 рік, зокрема:
– невідображення інформації про поточні зобов’язання за внутрішніми розрахунками на загальну суму 316,9 млн грн;
– нерозкриття суттєвої інформації про основні засоби, втрачені внаслідок збройної агресії рф, що знаходяться на ТОТ та/або у зонах бойових дій, на суму 91,3 млн грн;
– нерозкриття інформації про повністю зношені основні засоби, якими продовжують користуватися органи та установи Групи ДМС (на суму 28,3 млн грн);
– заниження вартості основних засобів на суму 28,8 млн грн з одночасним завищенням на цю суму вартості нематеріальних активів;
– несвоєчасне відображення в обліку та звітності безоплатно отриманих основних засобів на суму 11,5 млн грн;
– відхилення в обліку й звітності, які не мали суттєвого впливу на показники консолідованої фінансової звітності Групи ДМС, на загальну суму 68,1 млн гривень.
УСУНЕННЯ НЕДОЛІКІВ ПІД ЧАС АУДИТУ
Органи та підрозділи ДМС під час аудиту почали вживати заходів та частково усунули виявлені невідповідності, зокрема:
- внесено зміни до положення про облікову політику в апараті ДМС – встановлено норму щодо зменшення корисності основних засобів та інших необоротних матеріальних активів;
- упорядковано облік основних засобів та нематеріальних активів на суму 28,8 млн грн;
- відкориговано інші помилки на суму 6,1 млн гривень.
Ці кроки, серед іншого, дали можливість привести у відповідність із фактичним станом обсяги проведених зарплатних розрахунків з працівниками органів системи ДМС та розширити інформацію про розкриття у консолідованій фінансовій звітності ключових сфер й процесів діяльності ДМС.
За ініціативою Міністерства внутрішніх справ України, для вироблення спільної позиції щодо відображення у консолідованій звітності ДМС фінансових інвестицій та внутрівідомчих розрахунків проведена нарада, в якій взяли участь представники ДМС, Міністерства фінансів та Державної казначейської служби України.
«Оперативне реагування на виявлені недоліки, зворотний зв'язок з об’єктом контролю, зацікавленість та підтримка з боку головного розпорядника бюджетних коштів результатів аудиту створюють всі передумови для удосконалення процесів управління бюджетними коштами та державним майном, їх обліку. Найбільший ефект таких фінансових аудитів – підвищити довіру стейкхолдерів та підтвердити достовірність консолідованої фінансової звітності суб’єктів державного сектору», – зазначила на засіданні Єлизавета Пушко-Цибуляк.
РЕКОМЕНДАЦІЇ РАХУНКОВОЇ ПАЛАТИ
Для усунення виявлених під час аудиту недоліків Рахунковою палатою надано відповідні рекомендації:
- Мінфіну спільно з Казначейством рекомендовано завершити розпочату роботу з унормування питань відображення в обліку та фінансовій (консолідованій фінансовій) звітності фінансових інвестицій у підприємства державного сектору економіки, які належать до сфери їхнього управління (включаючи надання суб’єктам державного сектору деталізованих роз’яснень щодо процедур (механізмів) практичного застосування норм відповідних стандартів бухгалтерського обліку);
- ДМС як об’єкту контролю необхідно вжити низку заходів для приведення даних бухгалтерського обліку та фінансової (консолідованої фінансової) звітності у відповідність із фактичним майновим та фінансовим станом органів та підрозділів ДМС, оптимізувати внутрішні процеси та процедури, посилити внутрішній контроль на всіх етапах процесу управління бюджетними коштами і державним майном, а також удосконалити нормативні акти, що врегульовують ключові процеси діяльності Служби.
Присутні на засіданні представники об'єктів контролю висловили подяку Рахунковій палаті за експертизу та зауважили, що продовжать роботу над усуненням встановлених недоліків.
Звіт та рішення Рахункової палати будуть надіслані Верховній Раді України, Кабінетові Міністрів України, Мінфіну та ДМС, а також оприлюднені на офіційному сайті інституції.
Для отримання оперативних оновлень - слідкуйте за нами у соцмережах:
Facebook, Telegram, Instagram, X, LinkedIn, Youtube
За додатковою інформацією та коментарями звертайтеся до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій:
RP_press@rp.gov.ua
(044) 298-74-75