Проаналізовано технічний стан оснащення пунктів пропуску митниць технічними засобами митного контролю та скануючими системами, вдосконалено вимоги до забезпечення митних постів цими системами, їх обліку та використання, а також проведено державну експертизу систем захисту інформації Державної митної служби України та митних органів. Такі результати виконання рекомендацій Рахункової палати, наданих за підсумками аудиту ефективності на тему «Забезпечення реалізації державної митної політики в умовах воєнного стану».
*Звіт містить інформацію з обмеженим доступом, окремі обставини дослідження не можуть бути оприлюднені.
Нагадаємо, аудит діяльності митних органів, що охопив 2022–2023 рр., засвідчив виконання ними основних функцій та повноважень. Водночас було виявлено й недоліки, зокрема:
- технічне забезпечення митниць є застарілим. Значна частина технічних засобів митного контролю вичерпала свій ресурс або підлягала списанню, а автоматизація процедур оформлення була на недостатньою . На багатьох пунктах пропуску відсутні скануючі системи, а на деяких – обладнання працювало в тестовому режимі;
- працівники митниць нерідко не мали належної підготовки для роботи з сучасною технікою на пункті пропуску, що знижувало ефективність контролю;
- функціонуючі інформаційно-комунікаційні системи Державної митної служби України не забезпечували повної автоматизації митних процедур.
Наразі із 43 наданих Рахунковою палатою рекомендацій задля модернізації та підвищення ефективності системи митного контролю виконано 24. Щонайперше:
– удосконалено стратегічне планування. Кабінет Міністрів України затвердив Стратегію розвитку та розбудови прикордонної інфраструктури з країнами ЄС і Молдовою до 2030 року, а також відповідний Операційний план її реалізації. У документі передбачено модернізацію пунктів пропуску, визначено виконавців, терміни виконання та джерела фінансування;
– розпорядженням Кабінету Міністрів України затверджено середньостроковий план заходів з досягнення цілей реформування митних органів у рамках реалізації Національної стратегії доходів до 2030 року;
– оновлюється нормативна база. Держмитслужбою затверджено нову редакцію Порядку забезпечення, обліку та використання технічних засобів митного контролю в територіальних органах Держмитслужби та орієнтовні норми оснащення підрозділів митниць такими засобами;
– підвищено прозорість обліку податкових повідомлень-рішень. Затверджено Методичні рекомендації щодо організації взаємодії між структурними підрозділами митниць та Держмитслужби під час ведення обліку в Єдиній автоматизованій інформаційній системі митних органів податкових повідомлень-рішень та інших матеріалів, що стосуються результатів проведення документальних перевірок. Це дозволяє, зокрема, забезпечити контроль за погашенням донарахованих платникам податків грошових зобов’язань за митними платежами;
– проаналізовано стан скануючих систем та потребу в нових. Під час обстеження наявних систем виявлено пошкоджене або відсутнє обладнання та відкрито кримінальні провадження за відповідними фактами. Також проаналізовано потребу пунктів пропуску у скануючих системах та надані пропозиції щодо їх перерозподілу;
– удосконалено процес публічних закупівель для потреб митниці. Затверджено нові порядки їх планування та проведення, створено окрему комісію з розгляду обґрунтувань щодо закупівель без використання електронної системи. Посадові особи митниць пройшли відповідне навчання на платформах Prozorro та Prometheus;
– посилено увагу до питання захисту інформації. Проведено державну експертизу комплексної системи захисту інформації ключових підсистем Держмитслужби та окремих складових інформаційно-комунікаційної системи митних органів, за результатами якої отримано атестати відповідності;
– підвищено якість надання послуг. Впроваджено електронну форму опитування суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності (доступно на офіційному вебпорталі Держмитслужби).
Рахункова палата продовжує контроль за реалізацією наданих за цим аудитом рекомендацій та інформуватиме суспільство про їх виконання.
Для отримання оперативних оновлень - слідкуйте за нами у соцмережах:
Facebook, Telegram, Instagram, X, LinkedIn, Youtube
За додатковою інформацією та коментарями звертайтеся до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій:
RP_press@rp.gov.ua
(044) 298-74-75