Протягом 2018–2019 років у Вінницькій області не використали більше чверті капітальних видатків, які визначаються функціями держави, майже 75 млн грн (11%) використали неефективно, в тому числі завдали збитків громаді на 11 млн гривень.
Про це йдеться у звіті за результатами аудиту ефективності використання коштів місцевих бюджетів Вінницької області у частині капітальних видатків, які визначаються функціями держави. Відповідальний за його проведення – Заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер.
«Цей аудит став прецедентом, тому як до нас звернулася Вінницька обласна рада з ініціативою проведення зовнішнього аудиту місцевого бюджету. Ми ідентифікували ключові ризики неефективного та незаконного використання бюджетних коштів, встановили факти нанесення збитків вінницькій громаді. Основним завданням було надання дорожньої карти обласним чиновникам задля запобігання подальшим втратам», – зазначає Андрій Майснер.
Бюджетні призначення за тематикою аудиту в обласному бюджеті на 2018 і 2019 роки Вінницька обласна рада встановила в обсязі 948,8 млн гривень. Фактично здійснено 681,7 млн гривень видатків. Більше чверті видатків з обласного бюджету Вінницької області, у тому числі за рахунок субвенцій з державного бюджету, на вирішення нагальних проблем регіону проведено не було.
Аудит засвідчив: неекономно, непродуктивно та нерезультативно використали 63,4 млн гривень. Окрім того, громаді завдали збитків на 10,9 млн грн, які були сплачені за невиконані роботи, непоставлене обладнання й устаткування, ненадані послуги з технічного та авторського нагляду.
За висновками аудиторів, нерезультативними були витрати (26,9 млн грн) на будівництво трьох амбулаторій, яке завершилось у 2019 році. Їх не можуть ввести в експлуатацію, у тому числі через відсутність коштів в місцевих бюджетах на підключення до мереж електропостачання та комунікацій. Ще 10,1 млн грн витрачені на спеціалізовані автомобілі для амбулаторій сімейної медицини, які тривалий час не використовувалися. Придбане за 3,5 млн грн телемедичне обладнання для 36 амбулаторій не використовується, оскільки медзаклади не забезпечені широкосмуговим Інтернетом з достатньою швидкістю.
Деякі головні розпорядники бюджетних коштів не забезпечили дотримання вимог законодавства на 572 млн грн, що стало однією з причин незаконного використання коштів та майна. Зокрема, на 164,8 млн грн порушили законодавство про містобудівну діяльність. Одним із прикладів є експлуатація Вінницького академічного обласного театру ляльок до завершення реконструкції. Урочисте відкриття та проведення вистав відбувалися під ризиком для життя і здоров’я відвідувачів, оскільки на об’єкті тривали роботи і не було систем пожежогасіння.
Порушення законодавства про публічні закупівлі виявлено на суму 239,3 млн гривень. На 167,8 млн грн порушено ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності, застосування економічної класифікації видатків.
Загалом результати аудиту засвідчили, що використані кошти місцевих бюджетів на капітальні видатки у 2018 і 2019 роках дозволили реалізувати частину проєктів регіонального розвитку та вирішити окремі проблемні питання Вінницької області. Так, завершено будівництво й реконструкцію трьох шкіл та низки закладів охорони здоров’я.
Проте через неузгодженість дій Вінницької обласної ради, Вінницької ОДА та її структурних підрозділів, а також у зв’язку з порушеннями при складанні проєктів обласного бюджету та використанні коштів не досягнуто запланованого соціально-економічного ефекту за значною кількістю проєктів.
«Аудит засвідчив розпорошення бюджетних коштів на велику кількість проєктів, з яких значна частина залишається нереалізованою, без досягнення очікуваних громадою результатів. Не завершивши попередньо профінансовані із бюджету об’єкти, обласні чиновники розпочинали нові, що збільшувало ризики втрат і неефективного використання коштів платників податків», – пояснив Заступник Голови Рахункової палати.
Андрій Майснер уточнив, що йдеться про капітальне будівництво, ремонт і реконструкцію здебільшого об’єктів охорони здоров’я. «Така діяльність особливо небезпечна на тлі нових викликів, пандемій і ризиків щодо втілення медичної реформи», – додав він.
Вищий орган фінансового контролю, зокрема, рекомендує посилити відповідальність центральних та місцевих органів влади за станом фінансування капітальних видатків. Для цього необхідно законодавчо визначити перелік видатків, які визначаються функціями держави і можуть бути передані на виконання місцевому самоврядуванню.
За словами Андрія Майснера, голова Вінницької ОДА Владислав Скальський вже розпочав реалізацію аудиторських рекомендацій Рахункової палати і може розраховувати на експертну підтримку в цьому.
Про виявлені під час аудиту ознаки кримінальних правопорушень Рахункова палата повідомить Офіс Генерального прокурора.
Звіт та рішення будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.