Міністерство закордонних справ на державну політику у сфері зовнішніх відносин використало з порушеннями та недоліками понад 47 млн гривень.
Про це свідчать результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству закордонних справ України на керівництво та управління у сфері державної політики щодо зовнішніх відносин, за бюджетною програмою за КПКВК 1401010. Відповідальний за проведення аудиту — член Рахункової палати Цезар Огонь.
Загалом протягом 2018–2019 років МЗС на вищевказані цілі використало майже 570 млн гривень. Переважну кількість коштів – 81,4 відс. (463,8 млн грн) спрямовано на оплату праці та нарахування на неї, 10,7 відс. (60,6 млн грн) – інші поточні видатки та 7,9 відс. (45,2 млн грн) – видатки розвитку. Водночас, через відсутність ефективного планування, понад 22 млн грн не були використані та в кінці року повернені до державного бюджету.
Рахункова палата встановила, що при визначенні потреби в бюджетних коштах на заміну вікон адміністративної будівлі МЗС не включило до бюджетних запитів на 2018 і 2019 роки достовірної та обґрунтованої інформації про обсяги капітальних видатків. У зв’язку з цим у законах про державний бюджет на ці роки були затверджені необґрунтовані бюджетні призначення на суму понад 17,6 млн грн, що є порушенням бюджетного законодавства. За цим фактом на посадових осіб МЗС, з вини яких допущено порушення бюджетного законодавства, складено протоколи про адміністративне правопорушення.
Як зазначається у Звіті, через неефективне управління належним нерухомим майном, спеціальний фонд державного бюджету недоотримав 2,3 млн грн та не відшкодовано витрати за комунальні послуги – 216 тис. гривень. Зокрема, протягом 2018–2019 років у приміщеннях МЗС площею понад 736 кв. метрів без договорів оренди розміщувалася фізична особа-підприємець, яка надавала послуги харчування в їдальні та буфеті. Встановлено, що суб’єкт господарювання не сплачував кошти за користування майном та не відшкодовував витрати за комунальні послуги, тому втрати надходжень до спецфонду держбюджету становили понад 1,8 млн грн, невідшкодовані витрати за надані комунальні послуги – 181 тис. гривень.
Виявлено, що МЗС без письмового дозволу органу охорони культурної спадщини та без належної документації на реставрацію пам'яток архітектури і містобудування демонтувало старі та встановило 11 нових вхідних дверних блоків адмінбудівлі Міністерства, що є пам'яткою архітектури місцевого значення. На це використано майже 2,3 млн гривень. Про зазначені факти буде поінформовано Міністерство культури та інформаційної політики України.
Крім того, на озеленення прибудинкової території адміністративної будівлі МЗС неекономно використало майже 134 тис. грн через завищення підрядником вартості висаджених дерев. Ще майже 29 тис. грн використані нерезультативно на оплату формально здійсненого технічного нагляду. Аудитори вбачають в діях посадових осіб МЗС та юридичних осіб, які підписали документи, ознаки кримінального правопорушення в частині внесення завідомо неправдивих відомостей до офіційних документів (службове підроблення).
Встановлено, що МЗС неефективно спрямувало майже 1,4 млн грн на створення системи електронного документообігу, яка на сьогодні не впроваджена та не функціонує. Зокрема, у 2018 році Міністерство оголосило про проведення відкритих торгів на закупівлю послуг з розгортання та налаштування основних компонентів системи електронного документообігу МЗС. У результаті з переможцем торгів укладений договір про надання послуг на 646 тис. гривень. Однак документ не відповідав умовам проєкту договору, тому аудитори вважають зазначений договір нікчемним. На етапі укладання з договору виключено низку важливих умов, передбачених тендерною документацією, відсутність яких вплинула на його виконання. Виконання більшості робіт (послуг), визначених в специфікаціях до договорів та включених до актів передачі-приймання робіт (послуг), оплачених МЗС в повному обсязі, документально не підтверджено. За таких обставин, аудитори вбачають у діях посадових осіб МЗС і підрядника при використанні бюджетних коштів ознаки кримінального правопорушення, в частині привласнення, розтрати або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем та внесення завідомо неправдивих відомостей до офіційних документів (службове підроблення).
Про ознаки кримінальних правопорушень, виявлених під час аудиту, Рахункова палата повідомить Офіс Генерального прокурора.
За даними аудиту в окремих процедурах закупівель, які проводилися Міністерством, в діях учасників закупівель наявні ознаки антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, тендерів та відносяться до переліку порушень законодавства про захист економічної конкуренції. На виконання умов договорів, укладених за результатами таких процедур закупівель, з державного бюджету використано коштів на загальну суму 5,4 млн гривень. Про це буде поінформовано Антимонопольний комітет України.
Звіт та рішення за результатами аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.