Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 10.11.2022 № 23-3

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на здійснення заходів з ліквідації судів в Україні

На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на здійснення заходів з ліквідації судів в Україні від 10.11.2022 № 23-3 (далі – рішення Рахункової палати) поінформовано Верховну Раду України (лист від 25.11.2022 № 07-1729).

Звіт про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на здійснення заходів з ліквідації судів в Україні (далі – Звіт про результати аудиту) та рішення Рахункової палати надіслано Президентові України (лист від 25.11.2022 № 07-1725).

Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату» Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 25.11.2022 № 07-1730).

Звіт про результати аудиту та рішення Рахункової палати з відповідними рекомендаціями для усунення виявлених порушень і недоліків надіслано Верховному Суду (лист від 25.11.2022 № 07-1732), Державній судовій адміністрації України (лист від 25.11.2022 № 07-1726), Вищій раді правосуддя (лист від 25.11.2022 № 07-1728), Вищій кваліфікаційній комісії суддів України (лист від 25.11.2022 № 07-1727), Верховному Суду України (лист від 25.11.2022 № 07-1722), Вищому спеціалізованому суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ (лист від 25.11.2022 № 07-1718), Вищому господарському суду України (лист від 25.11.2022 № 07-1712), Вищому адміністративному суду України (лист від 25.11.2022 № 07-1713), Апеляційному суду міста Києва (лист від 25.11.2022 № 07-1724), Київському апеляційному господарському суду (лист від 25.11.2022 № 07-1715), Апеляційному суду Київської області (лист від 25.11.2022 № 07-1723), Дніпропетровському апеляційному адміністративному суду (лист від 25.11.2022 № 07-1720), Апеляційному суду Дніпропетровської області (лист від 25.11.2022 № 07-1719), Львівському апеляційному адміністративному суду (лист від 25.11.2022 № 07-1716), Львівському апеляційному господарському суду (лист від 25.11.2022 № 07-1714), Харківському апеляційному адміністративному суду (лист від 25.11.2022 № 07-1721), Апеляційному суду Харківської області (лист від 25.11.2022 № 07-1717).

Про виявлені ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Генеральну прокуратуру України (лист від 25.11.2022 № 07-1731).

Прем’єр-міністром України до листа Рахункової палати від 25.11.2022 № 07-1730 надано доручення від 02.12.2022 № 32754/1/1-22 Міністерству фінансів України, Міністерству юстиції України, Міністерству економіки України відповідно до компетенції опрацювати рішення Рахункової палати та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України.

Міністерство фінансів України (далі – Мінфін) у листі від 15.12.2022 № 08020-01-3/29989 зазначило, що погоджується з висновками та відповідними рекомендаціями щодо необхідності нормативного врегулювання окремих законодавчих положень: недосконалість спричинила непродуктивне та нерезультативне витрачання протягом 2018 – 2020 років та І півріччя 2021 року бюджетних коштів на суму 648,1 млн гривень.

Мінфін неодноразово інформував Кабінет Міністрів України про необхідність законодавчого врегулювання питання функціонування Верховного Суду України. Запобіганню непродуктивного та нерезультативного використання бюджетних коштів сприятиме також визначення правових механізмів порядку звільнення суддів із займаної посади чи їх переведення до іншого суду у разі відсутності правомочного складу членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Вищої ради правосуддя, що зумовило недієздатність зазначених органів.

Стосовно інших рекомендацій Рахункової палати щодо забезпечення Верховним Судом та Державною судовою адміністрацією України як головними розпорядниками бюджетних коштів результативного, економного та продуктивного використання коштів Державного бюджету України Мінфін готовий у співпраці з ними взяти участь в їх реалізації, зокрема шляхом оптимізації результативних показників бюджетних програм.

Міністерством юстиції України (далі – Мін’юст) листом від 14.12.2022 № 118729/15063-4-22/11.3.1 повідомлено про врахування частини рекомендацій Рахункової палати в ухвалених законодавчих актах, зокрема у Законі України від 04.06.2020 № 679 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо відрядження суддів та врегулювання інших питань забезпечення функціонування системи правосуддя в період відсутності повноважного складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України» та Законі України від 15.03.2022 № 2128 «Про внесення змін до розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо забезпечення сталого функціонування судової влади в період відсутності повноважного складу Вищої ради правосуддя».

Щодо рекомендації встановити конкретні строки, протягом яких Вища кваліфікаційна комісія суддів України та Вища рада правосуддя зобов’язані ухвалювати рішення щодо звільнення судді із займаної посади чи переведення на відповідну посаду до іншого суду, то Мін’юст вважає за доцільне строки ухвалення рішень з окремих питань визначити відповідно у регламентах Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Вищої ради правосуддя.

Верховний Суд листом від 27.12.2022 № 3912/0/2-22 повідомив про затвердження наказом Верховного Суду від 27.12.2022 № 192 Плану заходів щодо виконання рекомендацій, визначених рішенням Рахункової палати. Інформацію щодо виконання вказаного Плану заходів буде надано Рахунковій палаті додатково.

Головою ліквідаційних комісій Верховного Суду України (далі – ВСУ), Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ (далі – ВССУ), Вищого господарського суду України (далі – ВГСУ), Вищого адміністративного суду України (далі – ВАСУ) листом від 04.01.2023 № 10/12-14/23 повідомлено, що завершення процедури припинення ВСУ та ліквідації ВАСУ, ВГСУ, ВССУ залежить від приведення у відповідність нормативно-правової бази з окремих питань, пов’язаних з ліквідацією судів в Україні, насамперед вирішення питання звільнення або переведення суддів на посаду судді до іншого суду.

Зокрема, на розгляді Верховної Ради України перебуває декілька законопроєктів «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування. Цими законопроектами, зокрема, пропонується вирішити ключові на сьогодні питання щодо регламентації порядку продовження здійснення суддями зазначених судів своїх повноважень.

Після прийняття Верховною Радою України відповідних змін до законодавства, яке регулює організацію судової влади й здійснення правосуддя в Україні, ліквідаційна комісія матиме змогу та підстави в межах компетенції вжити необхідних заходів.

Державною судовою адміністрацією України (далі – ДСА України) листом від 28.12.2022 № 6-12-181/22 повідомлено, що наказом ДСА України від 28.12.2022 № 491 затверджено План заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати, викладених у рішенні Рахункової палати від 10.11.2022 № 23-3 «Про розгляд звіту про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на здійснення заходів з ліквідації судів в Україні». Планом заходів передбачені конкретні практичні кроки та механізм реалізації заходів щодо усунення порушень і недоліків, причин та умов, що їх породжують, виявлених Рахунковою палатою у ході аудиту. Виконання плану заходів ДСА України взято на контроль.

Вища рада правосуддя листом від 22.12.2022 № 6344/0/9-22 надала інформацію щодо вжитих заходів із формування складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у порядку, встановленому чинним законодавством.

Щодо визначення в Регламенті Вищої ради правосуддя чітких строків ухвалення рішення про звільнення судді із займаної посади, переведення на відповідну посаду до іншого суду зазначено, що відповідно до глави 24 Регламенту Вищої ради правосуддя зміни чи доповнення до Регламенту затверджуються на засіданні Вищої ради правосуддя. Згідно зі статтею 131 Конституції України, частиною першою статті 18 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» Вища рада правосуддя є повноважною за умови обрання (призначення) на посаду щонайменше п’ятнадцяти членів, серед яких більшість становлять судді (включаючи суддів у відставці), та складення ними присяги.

На сьогодні сім осіб мають статус члена Вищої ради правосуддя та обіймають відповідні посади. Вища рада правосуддя як конституційний колегіальний орган на сьогодні є неповноважною, виконання нею повноважень, визначених Законом України «Про Вищу раду правосуддя», є неможливим.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України листом від 07.12.2022 № 21-911/22 повідомила, що рішення Рахункової палати та Звіт буде подано для розгляду Голові Вищої кваліфікаційної комісії суддів України невідкладно після його обрання новим складом.

Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом листом від 04.01.2023 № 10/04/23 повідомлено, що причиною незавершенння ліквідації суду була вимога від Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області від 19.10.2020 № 07-32-06/12610 щодо безспірного стягнення коштів на вжиття заходів для забезпечення виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справі №160/11514/19. Суд також вважає, що непродуктивне використання бюджетних коштів було здійснено з незалежних від суду причин.

Київським апеляційним господарським судом листом від 10.01.2023 № 14-1/8/23 повідомлено, що ліквідаційною комісією вживаються усі заходи, передбачені чинним законодавством України щодо списання в найкоротші терміни майна, непридатного до використання (комп’ютерна техніка, меблі, побутові прилади, мантії тощо), а також вирішення питання щодо передання нежитлових приміщень відповідно до Плану заходів, затвердженого наказом ДСА України від 28.12.2022 № 491.

Львівським апеляційним адміністративним судом листом від 06.01.2023 № К-2/23 повідомлено, що завершенню процедури ліквідації суду перешкоджає невирішення питання щодо передання комплексу будівель суду з комунальної у державну власність через об’єктивні обставини, пов’язані із введенням воєнного стану в Україні, та наявність у штаті незвільненого судді.

Харківським апеляційним адміністративним судом листом від 27.12.2022 № 2.1-28/37/22 повідомлено, що всі зауваження Рахункової палати прийнято до уваги та зазначено, що остаточно завершити процедуру ліквідації суду не вбачається можливим у зв’язку із наявністю у штаті незвільненої судді.

Апеляційним судом Харківської області листом від 27.12.2022 № 04-35/14/2022 повідомлено, що завершити ліквідаційний процес не вбачається можливим без прийняття рішення на передачу нерухомого майна і землі до Харківського апеляційного суду та надання дозволу на списання коштів незавершеного капітального будівництва Головним розпорядником коштів – ДСА України. Зазначено також, що з членами тендерного комітету проведена бесіда, на якій наголошено про неприпустимість порушення норм чинного законодавства у сфері публічних закупівель та направлено їх на курси підвищення кваліфікації.

Апеляційним судом Дніпропетровської області листом від 08.02.2023 № 04.4-59/2/2023 повідомлено, що остаточно завершити процедуру ліквідації суду не вбачається можливим у зв’язку із наявністю у штаті 3 суддів.

Львівським апеляційним господарським судом листом від 01.02.2023 № 07-11/6/23 повідомлено, що завершити процедуру ліквідації суду не вбачається можливим у зв’язку із наявністю у штаті 3 суддів. Процес передання земельної ділянки має завершитися у І кварталі 2023 року.

Апеляційним судом Київської області листом від 16.03.2023 №01-15/28 /2023 повідомлено, що на виконання Плану заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати, викладених у рішенні Рахункової палати від 10.11.2022 № 23-3 «Про розгляд звіту про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на здійснення заходів з ліквідації судів в Україні», затвердженого наказом ДСА України від 28.12.2022 № 491, 20 січня 2023 року проведено робочу нараду стосовно обговорення стану ліквідації Апеляційного суду Київської області. На нараді надані відповідні зауваження та рекомендації щодо усунення виявлених недоліків і порушень, які ліквідаційною комісією Апеляційного суду Київської області були спрямовані до негайного виконання.

Апеляційним судом міста Києва листом від 15.03.2023 №18/0801/2023 повідомлено, що ліквідаційна комісія суду планує та вживає всіх необхідних заходів щодо усунення виявлених порушень та недоліків.

Печерською окружною прокуратурою міста Києва листом від 30.12.0202 №1943/06 повідомлено, що до Єдиного реєстру досудових розслідувань 21.12.2022 внесено відомості за № 42022102060000199 за фактом розтрати грошових коштів головою ліквідаційної комісії з припинення діяльності Верховного Суду України, вчиненої під час переведення працівників до Верховного Суду, та виплати їм заробітної плати, із ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 191 Кримінального кодексу України.

Печерським управлінням поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві листом від 24.01.2023 №47/06 повідомлено, що за результатами розгляду звернення Комітету Верховної Ради України з питань бюджету відповідно до статті 214 Кримінально-процесуального кодексу України 29.12.2022 до Єдиного реєстру досудових розслідувань було внесено відомості за №12022100060001819 за частиною другою 2 статті 367 Кримінального кодексу України.

Рахунковою палатою на виконання абзацу другого частини шостої статті 2322 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 № 1861 «Про Регламент Верховної Ради України» (зі змінами), надіслано Верховній Раді України інформацію про стан виконання об’єктами контролю рішень Рахункової палати (листи від 24.01.2023 № 07-182, від 21.03.2023 № 07-561).

Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» стан реалізації рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
Віктор БОГУН