Системні недоліки в процедурах надання допомоги на проживання внутрішнім переселенцям та компенсації витрат роботодавцям за їх працевлаштування лише загострилися під час війни та ускладнили ефективне використання бюджетних коштів у 2022 році.
Про це йдеться у Звіті про результати аналізу ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та компенсації роботодавцям виплат на оплату праці за їх працевлаштування, в умовах воєнного стану. Відповідальний за проведення аналізу – член Рахункової палати Василь Невідомий.
На кінець 2022 року кількість ВПО в Україні досягла майже 5 млн осіб, з них 2,7 млн осіб отримували допомогу на проживання. Обсяги видатків за рахунок коштів державного бюджету на виплату грошової допомоги й допомоги на проживання у 2022 році зросли у понад 17 разів – до 53,5 млрд гривень.
Рахункова палата констатувала, що відсутність адресності, будь-яких критеріїв і вимог до одержувачів допомоги на проживання ВПО, а також підстав для припинення її виплати та стимулів до працевлаштування, посилила навантаження на держбюджет, створила підґрунтя для зловживань та нерівні умови для різних категорій ВПО.
Так, на початок 2022 року вимогам на отримання допомоги відповідали лише 20% переселенців, що переїхали з 2014 року з Донецької та Луганської областей, АР Крим і м. Севастополя. На них держава витрачала 3 млрд грн щорічно (від 442 грн щомісячно працездатній особі, 1000 грн – дітям і пенсіонерам, до 2,5 тис. грн – особам з інвалідністю). Після початку повномасштабної війни такі особи продовжили отримувати допомогу навіть не переміщуючись, але вже у збільшених розмірах (2 тис. грн для працездатних і пенсіонерів, 3 тис. грн – осіб з інвалідністю).
Деякі ВПО, які за 8 років інтегрувалися в громади і не отримували допомогу через наявне житло у безпечних регіонах або кошти на рахунках в банках, скористалися прогалинами в законодавстві і штучно створили підстави для свого переміщення.
Завдяки виділеним із резервного фонду держбюджету 200 млн грн на компенсацію роботодавцям витрат на оплату праці з березня 2022 року вдалося працевлаштувати 16 352 осіб, або 1% працездатних ВПО.
Проте цього фінансового ресурсу, виділеного Мінекономіки та Державному центру зайнятості, виявилося недостатньо, тому фактично надання компенсації витрат роботодавцям наприкінці 2022 року було призупинено. Однак Кабінет Міністрів України своєчасно не визначив інші джерела фінансування (наприклад, кошти Фонду безробіття, де спостерігався профіцит у 2022 році).
Контрольний захід засвідчив, що Мінсоцполітики не здійснювало у 2022 році належний моніторинг, аналіз та ефективне управління бюджетними коштами. На кінець року залишилися невикористаними 4,1 млрд грн, які не були перерозподілені на інші програми. Крім цього, Мінсоцполітики не з’ясовувало причин неодноразового повернення на рахунок, починаючи з травня 2022 року, коштів допомоги на проживання у сумі більш як 624 млн гривень. Це свідчить, що в середньому від 35 до 50 тис. одержувачів отримували допомогу на проживання із затримками від 5 до 7 місяців або взагалі її не отримали.
Фахівці Рахункової палати зазначили, що система контролю за наданням державної підтримки у 2022 році потребує вдосконалення.
Станом на червень 2023 року Мінфін так і не затвердив методику верифікації компенсації витрат роботодавцям, а методику для допомоги на проживання ВПО затвердили лише у квітні 2023 року. Рекомендації за результатами верифікації до органів соцзахисту населення надходили із запізненням на два–три місяці, а результати їх опрацювання не узагальнювалися.
Під час одноразової звірки фактів перетину кордону у серпні 2022 року виявили, що понад 94 тисячі громадян, які перебували за кордоном, продовжували отримувати допомогу на проживання як ВПО. На це держава витратила понад 893 млн грн, що є втратами держбюджету. Ця сума еквівалентна, наприклад, вартості 8750 квадрокоптерів DJI Mavic 3, 610 дронів-камікадзе або 5 БПЛА Bayraktar TB2 для потреб армії.
Під час перевірок ВПО, розпочатих у кінці жовтня 2022 року, склали 32 901 акт. За їх результатами у кожному другому випадку ухвалили рішення про припинення виплат. Так, лише у трьох охоплених аналізом органах соцзахисту Дніпра та Львова за результатами перевірок Нацсоцслужби припинені виплати 1566 ВПО на загальну суму майже 4 млн гривень. З січня 2023 року такий контроль призупинений.
Рахункова палата виявила, що в Мінсоцполітики відсутня періодична статистична або адміністративна звітність із питань обліку ВПО. Не контролюється і не узагальнюється на центральному рівні інформація щодо стану обліку переплат (недоплат) та їх погашення, у т. ч. щодо яких існують високі ризики непогашення, а отже і втрат держбюджету. Так, у всіх 7 перевірених фахівцями Рахункової палати органах соцзахисту із наявних 332 виявлені переплати з різних причин на суму щонайменше 13 млн грн, з них у м. Вінниця – майже півмільйона гривень переплат не відображені в обліку. Сприяла переплатам також і відсутність автоматичного обміну електронними даними Мінсоцполітики з Мін’юстом щодо отримання відомостей про смерть.
Рішення та Звіт про результати аналізу будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.