Припинення з листопада 2019 року повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України створило перешкоди для справедливого, незалежного й своєчасного правосуддя. Зокрема, за 3,5 роки кількість нерозглянутих судами справ збільшилася на третину – з 651 тис. до 873 тисяч.
Про це йдеться у Звіті про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на забезпечення виконання функцій та завдань Вищою кваліфікаційною комісією суддів України (далі – ВККСУ, Комісія) за період 2019-2022 років. Відповідальний за проведення контрольного заходу – член Рахункової палати Геннадій Пліс.
“Згідно з Конституцією, Україна є суверенною, незалежною, демократичною, соціальною і правовою державою, тому наявність якісної системи правосуддя з незалежними й безсторонніми судами є її головними ознаками. Для того, аби правосуддя здійснювалося справедливо та своєчасно, необхідно насамперед укомплектувати професійними суддями усі ланки суддівської системи. А про яке своєчасне судочинство можна говорити, якщо за період, охоплений аудитом, кількість нерозглянутих судами справ збільшилась з 651 тис. до 873 тисяч. Тобто 873 тис. фізичних та юридичних осіб фактично були позбавлені можливості захисту порушених прав”, – заявив Геннадій Пліс.
Він додав, що велика роль у побудові якісної системи правосуддя відведена ВККСУ, адже від її ефективності, продуктивності та результативності безпосередньо залежить якісне і своєчасне укомплектування судів. Проте аудит виявив ряд недоліків і проблем у її роботі.
Через припинення з листопада 2019 року повноважень членів ВККСУ Комісія протягом останніх 3,5 років не виконувала низку повноважень, крім ведення обліку посад суддів та суддівських досьє.
Як наслідок, кількість вакансій в судах протягом охопленого аудитом періоду склала майже третину, відповідно збільшилась і кількість нерозглянутих судами справ. Отже, судова система не забезпечила своєчасного розгляду справ у судах.
Крім того, через відсутність затвердженої постійної кількості суддів у місцевих та апеляційних судах у ВККСУ з січня 2018 року були відсутні дані для визначення кількості вакантних посад. Як наслідок, обсяги державного замовлення на професійну підготовку кандидатів на посаду судді не визначалися.
Не функціонував належним чином і кадровий резерв суддів: станом на кінець 2022 року в резерві перебували лише 214 кандидатів на заміщення посади судді. Це дозволило б укомплектувати лише 18% вакантних посад у місцевих судах.
Понад 3,5 роки залишаються незавершеними процедури конкурсів на зайняття посад суддів. Як наслідок, на кінець 2022 року Комісія не завершила конкурс на заміщення 418 посад суддів.
У зв’язку з нефункціонуванням Комісії більш ніж 42% суддів не пройшли кваліфікаційне оцінювання, а це створює ризики здійснення правосуддя суддями з недостатнім рівнем професійності.
Через відсутність автоматизованої системи в частині функціонала ВККСУ як складової частини Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи значно ускладнюється та збільшується у вартості ведення суддівських досьє, які досі формуються, ведуться і зберігаються у паперовій формі.
Аудит засвідчив, що процес планування та фінансування заходів із забезпечення виконання функцій та завдань ВККСУ не був продуктивним, результативним та економним. У 2019–2022 роках загалом використано 436 млн гривень. Водночас тільки 20% періоду, охопленого аудитом, ВККСУ виконувала функції результативно. Отже, значний обсяг коштів використаний на фінансування секретаріату ВККСУ.
Крім того, внаслідок неналежного контролю Державної судової адміністрації України як головного розпорядника бюджетних коштів ВККСУ використала з державного бюджету: з порушенням норм чинного законодавства – 3,5 млн грн, непродуктивно – 863 тис. грн, неефективно – 433 тис. гривень.
Станом на 1 червня 2023 року Вища рада правосуддя призначила 16 членів ВККСУ, які вже набули повноважень. Отже, головна перешкода ефективному функціонуванню ВККСУ усунута.
Рішення та Звіт про результати аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.