Роз'яснення Рахункової палати щодо рейтингу найбільш неефективних розпорядників бюджетних коштів у 2018 році

04.06.2019 08:43

Після звіту Голови Рахункової палати Валерія Пацкана у Верховній Раді і, зокрема, оприлюднення рейтингу найбільш неефективних розпорядників бюджетних коштів у 2018 році, деякі міністерства і відомства почали маніпулювати цифрами і на власний розсуд інтерпретувати подану інформацію. Рахункова палата без оціночних суджень і лише мовою цифр пояснює, за яким принципом і чому саме ці 5 установ за підсумками 2018 року неефективно управляли бюджетними коштами та їх використовували.

Нагадаємо, що у своїй промові Валерій Пацкан підкреслив, що рейтинг складений серед тих об'єктів, де Рахункова палата проводила аудити у 2018 році.

Міністерство інфраструктури України

Аудит ефективності використання коштів спеціального фонду Державного бюджету України Державною службою України з безпеки на транспорті

Об'єкти контролю: Міністерство інфраструктури України, Державна служба України з безпеки на транспорті.

Перевірялося використання коштів за бюджетною програмою «Здійснення заходів щодо підтримки впровадження транспортної стратегії України», головним розпорядником якої є Міністерство інфраструктури України.

Обсяг перевірених коштів – 201,6 млн грн

Складова бюджету Показник Код напряму перевірки Напрям перевірки Рік Сума
(тис. грн.)
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 3101230 Здійснення заходів щодо підтримки впровадження транспортної стратегії України 2017 128642,0
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 3101230 Здійснення заходів щодо підтримки впровадження транспортної стратегії України 2018 72988,9

Обсяг неефективного управління й використання бюджетних коштів – 110 млн грн (стор.1, п.1 Рішення Рахункової палати від 23.10.2018 № 27–2).

Вид
порушення
Обсяг (тис.грн) Відповідальний Опис
всього у тому числі планування
Неефективне використання коштів іноземних цільових позик та матеріальних цінностей, закуплених за кошти міжнародної допомоги 110040,8 0 Міністерство інфраструктури України Потребу Укртрансбезпеки у коштах держбюджету на утримання у 2018 році 78 мобільних пунктів вагового контролю Мінінфраструктури не враховано. Не виділялись і передбачені Державною програмою підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року кошти Державного дорожнього фонду України на утримання габаритно-вагових комплексів та їх дообладнання.Як наслідок, кошти в сумі 110040,8 тис. грн на придбання габаритно-вагових комплексів та серверів використано неефективно.
Разом 110040,8 0    

Відсоток неефективного управління та використання коштів в загальній сумі перевірених коштів розпорядника бюджетних коштів – майже 55% (=110040,8/201630,9*100% =54,6%).

 

Міністерство охорони здоров'я України

1. Аудит ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я України для лікування громадян України за кордоном

Об'єкти контролю: Міністерство охорони здоров'я України, Державний експертний центр МОЗ.

Перевірялося використання коштів за бюджетною програмою «Лікування громадян України за кордоном», головним розпорядником якої є Міністерство охорони здоров'я України.

Обсяг перевірених коштів – 1 млрд 16,1 млн грн

Складова бюджету Показник Код напряму перевірки Напрям перевірки Рік Сума
(тис. грн.)
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 2301360 "Лікування громадян України за кордоном" 2016 387748,9
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 2301360 "Лікування громадян України за кордоном" 2017 628341,0

Обсяг неефективного управління й використання бюджетних коштів – 746 млн грн (746373,8 тис. грн) (стор. 2, 4 п.2 Рішення Рахункової палати від 15.05.2018 № 12–1).

Вид порушення Обсяг (тис.грн) Відповідальний Опис
всього у тому числі планування
Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень 19952,3 0 Міністерство охорони здоров'я України Через неефективні управлінські рішення МОЗ бюджетні асигнування в сумі 19952,3 тис. грн до кінця 2016 і 2017 років не були використані, а громадяни, які перебували на обліку, не отримали лікування за кордоном.
Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень 2399,1 0 Міністерство охорони здоров'я України Ще 89,5 тис. дол. США були у користуванні медичного закладу зарубіжної країни понад 8 років, і лише на початку 2018 року гроші повернено МОЗ. Разом з тим Постановою № 117 не передбачено здійснення попередньої оплати для лікування громадян України за кордоном.
Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень 422040,9 0 Міністерство охорони здоров'я України Крім того, МОЗ не організувало отримання від медичних закладів зарубіжних країн звітів про обсяги та остаточну вартість лікування 143 громадян. Як наслідок, не володіє інформацією про використання перерахованої у 2016–2017 роках до медичних закладів іноземної валюти у сумі 7240,5 тис. дол. США і 7666,0 тис. євро (422040,9 тис. гривень).
Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень 14292,6 0 Міністерство охорони здоров'я України Крім того, на рахунках закладів залишаються невикористаними 533,2 тис. дол. США, перерахованих МОЗ до 2016 року.
Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень 287688,9 0 Міністерство охорони здоров'я України Відсутність укладених МОЗ з медичними закладами зарубіжних країн угод дала можливість цим закладам від 2 до 23 місяців користуватися коштами (9557,5 тис. дол. США і 1082,5 тис. євро), на придбання яких використано з державного бюджету 2016–2017 років 287688,9 тис. гривень.
Разом 746373,8 0    

 

2. Аудит ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на надання спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги Державною установою «Інститут серця Міністерства охорони здоров'я України»

Об'єкти контролю: Міністерство охорони здоров'я України, Державна установа «Інститут серця Міністерства охорони здоров'я України».

Перевірялося використання коштів за бюджетною програмою «Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров'я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України», головним розпорядником якої є Міністерство охорони здоров'я України.

Обсяг перевірених коштів – 438,2 млн грн

Складова бюджету Показник Код напряму перевірки Напрям перевірки Рік Сума
(тис. грн.)
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів (запланований обсяг) 2301170 Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України 2016 137870,1
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів (запланований обсяг) 2301170 Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України 2017 232669,3
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів (запланований обсяг) 2301170 Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України 2018 29467,6
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів (фактичний обсяг фінансування) 2301170 Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України 2016 17228,4
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів (фактичний обсяг фінансування) 2301170 Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України 2017 14384,7
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів (фактичний обсяг фінансування) 2301170 Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України 2018 6594,7

Фактів неефективного управління й використання бюджетних коштів не встановлено (Рішення Рахункової палати від 09.08.2018 № 21–2).

Загалом за двома аудитами обсяг перевірених коштів – 1 млрд 454,3 млн грн (1454304,7 тис. грн), обсяг неефективного управління й використання бюджетних коштів – 746,4 млн грн (746 373,8 тис. грн).

Відсоток неефективного управління та використання коштів в загальній сумі перевірених коштів розпорядника бюджетних коштів – 51% (=746373,8/1454304,7*100% =51,3%).

 

Міністерство оборони України

Аудит ефективності використання бюджетних коштів, виділених Міністерству оборони України на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України.

Об'єкти контролю: Міністерство оборони України, Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних Сил України, квартирно-експлуатаційні відділи територіальне управління капітального будівництва.

Перевірялося використання коштів за бюджетною програмою «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України», головним розпорядником якої є Міністерство оборони України.

Обсяг перевірених коштів – 1 млрд 438,3 млн грн.

Складова бюджету Показник Код напряму перевірки Напрям перевірки Рік Сума (тис. грн.)
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 2101190 Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України 2016 687300
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 2101190 Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України 2017 751000

Обсяг неефективного управління й використання бюджетних коштів – понад 600 млн грн) (стор. 36 Звіту про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів, виділених Міністерству оборони України на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України, затвердженого рішенням Рахункової палати від 12.062018 № 14–1).

Вид порушення Обсяг (тис.грн) Відповідальний Опис
всього у тому числі планування

Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень

609300

0

Міністерство оборони України

Управлінські рішення Міністерства оборони України та Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України щодо розпоряджання коштами, виділеними на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України, у встановлених аудитом випадках не узгоджувалися з дійсними потребами військовослужбовців, які перебували на квартирному обліку Міноборони, та містили ознаки протиправних дій.

Зокрема, через прийняття керівництвом Міноборони непослідовних і несистемних рішень щодо використання бюджетних асигнувань кошти розпорошувалися між об'єктами власного будівництва (реконструкції), що призводило до зростання вартості незавершеного житлового будівництва. Підрядними організаціями за бездіяльності посадових осіб Міноборони допускалися випадки завищення вартості виконаних робіт. Кошти спрямовувалися на оплату отриманого житла за недостовірними актами приймання-передачі житла.

Всього аудитом ідентифіковано непродуктивного, нерезультативного та неекономного використання бюджетних коштів на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України у загальній сумі понад 600 млн грн, що становило 50 відс. від використаних у 2016–2017 роках асигнувань.

Із них:

348,7 млн грн становила оплата квартир, які на папері були готові до заселення, а по факту не були готові для проживання;

165,4 млн грн було спрямовано у незавершене житлове будівництво;

78,4 млн грн використано на оплату квартир, потреби у яких не існувало;

8,9 млн грн – оплата «готових для заселення» квартир, які не отримано;

6,4 млн грн виплачена за рахунок кошторису Міноборони компенсація за неотримане житло військовослужбовцям Головного управління розвідки, які утримуються за окремим кошторисом;

1,5 млн грн – оплата інфляційних та судових витрат.

Разом 609300 0    

Відсоток неефективного управління та використання коштів у загальній сумі перевірених коштів розпорядника бюджетних коштів – 42% (=609300/1438300*100% =42,3%).

 

Генеральна прокуратура України

Аудит ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національній академії прокуратури України

Об'єкт контролю: Національна академія прокуратури України.

Перевірялося використання коштів за бюджетною програмою «Здійснення прокурорсько-слідчої діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації кадрів прокуратури», головним розпорядником якої є Генеральна прокуратури України.

Обсяг перевірених коштів – 267,2 млн грн

Складова бюджету Показник Код напряму перевірки Напрям перевірки Рік Сума
(тис. грн.)
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 0901010 Здійснення прокурорсько-слідчої діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації кадрів прокуратури 2016 67705,5
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 0901010 Здійснення прокурорсько-слідчої діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації кадрів прокуратури 2017 88598,5
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 0901010 Здійснення прокурорсько-слідчої діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації кадрів прокуратури 2018 110877,0

Обсяг неефективного управління й використання бюджетних коштів 98,7 млн грн (98657,4 тис. грн) (стор. 3, 4, 5 Рішення Рахункової палати від 26.06.2018 № 15–2).

Вид порушення Обсяг (тис.грн) Відповідальний Опис
всього у тому числі планування
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 77965,9 0 Національна академія прокуратури України фактичне спрямування коштів запланованих на виконання державного замовлення по спеціальній підготовці кадрів, яка не здійснювалась
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 5709,7 0 Національна академія прокуратури України 44 працівникам Академії, які перебували на позаштатних/ліквідованих посадах, виплачено заробітну плату з нарахуваннями на неї
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 1347,2 0 Національна академія прокуратури України виплата у 2016 році стипендії аспірантам і докторантам
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 5,5 0 Національна академія прокуратури України через неоформлення Академією договорів оренди площ до 200 м.кв, на яких розміщено: торговельний автомат для приготування гарячих напоїв; банкомат АТ "Райффайзен Банк Аваль", кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокуратури недоотримано (розрахунково) коштів у вигляді орендної плати в сумі 5,5 тис. грн
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 413,8 0 Національна академія прокуратури України не здійснювалося відшкодування Академії спожитих третіми особами (по суті орендарями) комунальних послуг. В результаті, в періоді 2016–2017 років та І кварталу 2018 року Академією недоотримано 413,8 тис. грн
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 10192,9 0 Національна академія прокуратури України підвищення кваліфікації 1209 осіб,яке фактично не здійснювалось
Втрати бюджету внаслідок прийняття необґрунтованих управлінських рішень 3022,4 0 Національна академія прокуратури України оплата праці з нарахуваннями у 2016– І кв. 2018 року працівникам відділу аспірантури і докторантури
Разом 98657,4 0    

Відсоток неефективного управління та використання коштів у загальній сумі перевірених коштів розпорядника бюджетних коштів – майже 37% (=98657,4/267181,0*100% =36,9%).

 

Державна служба України у справах ветеранів війни
та учасників антитерористичної операції

Аудит ефективності використання коштів державного бюджету, призначених на фінансову підтримку громадських об'єднань ветеранів

Об'єкти контролю: Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Всеукраїнський союз громадських об'єднань учасників бойових дій, ветеранів військової служби та правоохоронних органів "Всеукраїнський союз", Спілка об'єднань громадян "Всеукраїнський союз громадських організацій ветеранів та інвалідів війни, військової служби, ВМФ та моряків-підводників України", Громадська організація "Українська асоціація інвалідів АТО".

Перевірялося використання коштів за бюджетною програмою «Фінансова підтримка громадських об'єднань інвалідів та ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам'ятників та з увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941–1945 років», головним розпорядником якої є Міністерство соціальної політики України.

Обсяг перевірених коштів – 39,8 млн грн

Складова бюджету Показник Код напряму перевірки Напрям перевірки Рік Сума
(тис. грн.)
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 2501220 Фінансова підтримка громадських об'єднань інвалідів та ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам'ятників та з увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941–1945 років 2016 19807,0
Видатки (витрати) ДБУ Обсяг перевірених коштів 2501220 Фінансова підтримка громадських об'єднань інвалідів та ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам'ятників та з відзначення Дня пам'яті та примирення, Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 2017 19973,9

Обсяг неефективного управління й використання бюджетних коштів – 6,5 млн грн (6531,5 тис. грн) (Рішення Рахункової палати від 13.02.2018 № 3–1).

Вид порушення Обсяг (тис.грн) Відповідальний Опис
всього у тому числі планування

Неефективне використання коштів внаслідок необґрунтованих управлінських рішень

2,6

0

Спілка об'єднань громадян "Всеукраїнський союз громадських організацій ветеранів та інвалідів війни, військової служби, ВМФ та моряків-підводників України"

Союзом ВМФ придбано 150 тільників, з яких станом на 15.12.2017 32 од. вартістю 2,6 тис. грн залишилися нерозподіленими, що свідчить про неефективне використання коштів на їх придбання

стор. 41 Звіту

Неефективне управління коштами, внаслідок чого їх було повернуто до бюджету

2200

0

Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

У кінці 2017 року з рахунку Служби повернені у дохід бюджету 2200 тис. грн (1700 тис. грн надійшли 19 жовтня та 499,7 тис. грн – 14 грудня), що передбачалися, проте не були спрямовані Центру допомоги у зв'язку з недоліками, виявленими Службою у тендерній документації на закупівлю послуг з проведення заходу «Бізнес-школа».

стор. 35 Звіту

Неефективне управління коштами, внаслідок чого їх було повернуто до бюджету

288,6

0

Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

Окремі ВГОВ зволікали з освоєнням отриманих сум, внаслідок чого у дохід бюджету у кінці 2017 року повернуто з рахунків 17 ВГОВ 288,6 тис. грн

стор. 35 Звіту

Неефективне управління коштами, внаслідок чого їх було повернуто до бюджету

111,7

0

Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

Окремі ВГОВ зволікали з освоєнням отриманих сум, внаслідок чого у дохід бюджету у кінці 2016 року повернуто з рахунків семи ВГОВ 111,7 тис. грн

стор. 35 Звіту

Неефективне управління коштами через недоліки в плануванні

3928,6

3928,6

Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції

Довготривале акумулювання бюджетних асигнувань за КПКВК 2501220 у кошторисах Мінсоцполітики та Служби через зволікання з їх розподілом між ВГОВ, неврахування у 2017 році відмов окремих з них від її отримання, унеможливило в цілому використання 6,4 млн грн, з них 1,2 млн грн – через незавершення розподілу, 2,7 млн грн – перерозподілу

стор. 36 Звіту

Разом 6531,5 3928,6    

Відсоток неефективного управління та використання коштів у загальній сумі перевірених коштів розпорядника бюджетних коштів – понад 16% (=6531,5/39780,9 *100% =16,4%).

 

Для довідки: Відповідно до статті 22 Бюджетного кодексу України головний розпорядник «здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі» (частина п'ята, пункт 7), а також «здійснює внутрішній контроль за повнотою надходжень, взяттям бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів і витрачанням ними бюджетних коштів» (частина п'ята, пункт 9).