Міністерство освіти і науки України на виконання рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аудиту відповідності «Забезпечення можливості українським дітям в європейських країнах здобувати українську шкільну освіту», повідомило про оновлення підходів до організації освітнього процесу у 2025/2026 навчальному році, забезпечивши можливість продовження дистанційного навчання українським школярам за кордоном.
Нагадаємо, аудит охопив період із січня 2022 по травень 2025 року. За даними Європейської комісії, від початку повномасштабної війни і до квітня 2025 року понад 917 тисяч українських дітей були включені до систем освіти європейських країн. При цьому Рахункова палата виявила системні проблеми, пов’язані з обліком зовнішньо переміщених учнів та дітей, не охоплених навчанням, неповну інформацію про українські освітні осередки за кордоном. Навчання українських дітей за українознавчим компонентом за кордоном не узгоджується з державними стандартами повної загальної середньої освіти.
Аудитори виявили ризики, що загрожували можливості понад 180 тис. дітей, які перебувають за кордоном, продовжувати дистанційне навчання за українською шкільною програмою. Зокрема, МОН затвердило Порядок, відповідно до якого із початку 2025/2026 навчального року навчання за дистанційною формою для учнів за кордоном обмежувалося лише вивченням українознавчого компонента.
Для усунення виявлених під час аудиту недоліків Рахункова палата надала сім рекомендацій. Одну з них МОН уже реалізувало: скасовано наказ від 07 серпня 2024 року № 1112, що надає можливість українським дітям за кордоном продовжувати здобуття української шкільної освіти дистанційно.
Виконання ще низки рекомендацій розпочато. Зокрема, Міністерство працює над узгодженням з державними стандартами освіти Типової освітньої програми № 1014 у частині обсягів навчального навантаження.
При цьому окремі рекомендації МОН не планує виконувати. Зокрема, Рахункова палата рекомендувала розглянути доцільність впровадження дистанційного навчання у Державному ліцеї «Міжнародна українська школа» (МУШ), однак у МОН зазначили, що наразі це недоцільно через незавершення процесу трансформації закладу, та повідомили, що остаточне рішення щодо використання дистанційної форми здобуття освіти може бути прийняте після завершення трансформації МУШ.
Крім того, МОН наразі не врахувало рекомендацію щодо запровадження в системі АІКОМ (Програмно-апаратний комплекс «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту») можливості зберігати історичні дані (на відповідні звітні дати). МОН наразі опрацьовується питання забезпечення технічної реалізації виконання цієї рекомендації.
Рахункова палата продовжує моніторинг стану виконання рекомендацій та інформуватиме громадськість про його результати.
Для отримання оперативних оновлень - слідкуйте за нами у соцмережах:
Facebook, Telegram, Instagram, X, LinkedIn, Youtube
За додатковою інформацією та коментарями звертайтеся до Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій:
RP_press@rp.gov.ua
(044) 298-74-75