Міністерство соціальної політики України не досягнуло основної мети проєкту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України», на впровадження якого Міжнародний банк реконструкції і розвитку (МБРР) надав 300 млн дол. США позики – не вдосконалило громіздку систему соціальної допомоги та соціальних послуг.
Про це йдеться у звіті за результатами аудиту ефективності впровадження проєкту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України», що підтримується коштами МБРР. Відповідальний за його проведення – член Рахункової палати Василь Невідомий.
Терміни реалізації Проєкту – з жовтня 2014 року по жовтень 2020-го. З початку його впровадження за частиною 1 до загального фонду державного бюджету надійшло лише 135 із передбачених позикою 200 млн дол. США, оскільки не досягнута низка індикаторів, які обумовлюють ці виплати.
На початок поточного року за рахунок спецфонду державного бюджету завершена незначна частина заходів Проєкту, які стосуються зміцнення інституційної спроможності адміністрування соціальної допомоги і послуг (частина 2) та розвитку сімейних форм опіки над дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування, підтримку дітей-інвалідів та соціально вразливих сімей у вибраних регіонах (частина 3). Як наслідок, на цю мету освоєна лише четверта частина коштів із передбачених 99,25 млн дол. США (з них непродуктивно використали 94,1 млн гривень).
Аудит засвідчив: 140,1 млн дол. США від усієї позики не використано, а Мінсоцполітики ініціювало її реструктуризацію – збільшення обсягу на 100 млн дол. США за частиною 1, продовження Проєкту до 31 березня 2023 року і перегляд підходів до реформування інтернатних закладів за частиною 3. У березні 2020 року МБРР дозволив залучити ще 50 млн дол. США за частиною 1 для боротьби з коронавірусною хворобою.
Рахункова палата дійшла висновку, що за існуючої практики управління Проєктом та через організаційні недоліки, враховуючи втрачений час у попередніх роках, залишаються високими ризики неефективного витрачання кредиту і несвоєчасного виконання заходів у подальшому. Водночас Україна вже сплатила разову комісію за відкриття позики (0,75 млн дол. США), відсотки за користування нею (9,3 млн дол. США) і з грудня 2019 року розпочала погашення основної суми (7,9 млн дол. США). Сплата зазначених коштів з державного бюджету без досягнення більшості цілей Проєкту є непродуктивним їх використанням.
Мінсоцполітики як головний розпорядник бюджетних коштів допустило порушення законодавства при формуванні бюджетного запиту (у 2018 році на суму 27,3 млн грн) і кошторису (у 2018 році – 26 млн грн, 2019 році – 45,6 млн грн), неефективне управління коштами позики (понад 20 млн грн) і використало 4,3 млн грн на оплату договорів, не передбачених кошторисом на 2019 рік.
На початок 2020 року Мінсоцполітики не створило інформаційно-аналітичну систему соціального захисту E-Social, через яку має відбуватися адміністрування соціальної допомоги і послуг. Відставання від графіку впровадження складає 7–12 місяців. Запуск у трьох пілотних регіонах (м. Київ, Київська та Вінницька області) 12 із 213 передбачених ділових процесів запланований з лютого 2020 року, або із запізненням на 8 місяців. Дослідний зразок Єдиного державного реєстру соціальної сфери для надання, призначення та виплати соціальної підтримки не наповнено. За таких умов Рахункова палата наголошує на високих ризиках не запуску цієї системи до завершення Проєкту.
Створена у кінці грудня 2018 року Державна соціальна служба України досі не функціонує, а реформа інституту державних соціальних інспекторів не завершена.
Аудитори також виявили, що постачання комп’ютерного обладнання та меблів на суму 31,2 млн грн для понад половини центрів надання соціальних послуг у форматі «Прозорий офіс» відбулося до закінчення на них ремонтно-оздоблювальних робіт. Це призвело до непродуктивного використання коштів позики, а придбана техніка не використовується та зазнає старіння.
Рахункова палата звертає увагу: вже понад рік після завершення пілотного проєкту «Рука допомоги» апробовані стимулюючі механізми до працевлаштування та економічної незалежності малозабезпечених сімей не імплементовані в масштабах країни, Верховна Рада України не схвалила відповідний законопроєкт.
З чотирьох пілотних регіонів лише в Тернопільській області успішно реалізуються заходи з підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Загалом на розвиток сімейних форм опіки з початку Проєкту використали 77,7 млн грн (3 млн дол. США), але розроблено лише 12 з 42 планів трансформації інтернатних закладів для пілотних регіонів, і жоден інтернат не реформований.
Водночас наприкінці 2019 року Мінсоцполітики змінило візію у цій сфері та, враховуючи ознаки зловживань з боку виконавців, повідомило про розірвання трьох договорів на розробку та впровадження зазначених планів. Це матиме наслідком втрати державного бюджету у сумі 56,1 млн грн (2,1 млн дол США), які сплачено за незавершеними договорами.
Рахункова палата повідомить Державне бюро розслідувань та Офіс Генерального прокурора про виявлені ознаки кримінальних правопорушень, а саме неналежне виконання службових обов’язків посадовими особами Мінсоцполітики, що завдало істотної шкоди охоронюваним законом державним інтересам (стаття 367 «Службова недбалість» Кримінального кодексу України).
Окрім того, Мінсоцполітики не виконало рекомендації за підсумками попереднього аудиту та не взяло під особливий контроль використання матеріальних цінностей на суму 52 млн дол. США, придбаного у 2012 році в межах проєкту МБРР «Удосконалення системи соціальної допомоги». Належне державі майно за розрахунками на суму 34 млн. дол США може знаходитися під ризиком втрати і зловживань.