Кабмін, Мінфін та Фонд держмайна у 2019–2020 роках та І півріччі 2021 року не забезпечили ефективного управління об’єктами держвласності у газовому секторі. В окремих випадках така діяльність провадилась із порушенням вимог чинного законодавства.
Про це йдеться у Звіті про результати аналізу ефективності управління об’єктами державної власності у газовому секторі, що мають фінансові наслідки для державного бюджету. Відповідальний за проведення аналізу – член Рахункової палати Ігор Яремчук.
Реформа енергетичного сектору є однією з головних в українській економіці. Її головна мета – перехід на нову модель функціонування ринку природного газу шляхом відокремлення активів, що забезпечують його транспортування, від активів постачання та видобутку.
Фахівці Рахункової палати зазначають, що процес реформування газового сектору був складним і тривалим. Один із чинників, що ускладнював реформи, – масштабність газотранспортної системи України, яка є однією з найбільших у світі і другою в Європі. Крім того, занадто тривала імплементація в законодавство України європейських норм щодо загальних засад функціонування внутрішнього ринку природного газу, неефективні рішення та дії суб’єктів управління щодо держмайна газотранспортної системи (ГТС) та корпоративних прав держави в статутних капіталах товариств.
Відповідні реформи проходили повільно. Законодавство України щодо функціонування внутрішнього ринку природного газу узгоджено з вимогами Третього енергопакета на 3 роки пізніше. А незалежний оператор газотранспортної системи ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» розпочав роботу на 8 років пізніше – з 1 січня 2020 року.
Відокремлення оператора ГТС розпочали згідно з Планом реструктуризації НАК «Нафтогаз», затвердженим Урядом у 2016 році. Проте документ неодноразово коригували та вносили суттєві зміни порівняно з початковою редакцією. Зрештою, у 2019 році затвердили нову модель відокремлення, згідно з якою активи ГТС передаються ТОВ «Оператор ГТС», органом управління якого став АТ «МГУ».
ТОВ «ОГТС» отримало від АТ «Укртрансгаз» держмайно ГТС, серед якого: 3620 магістральних газопроводів, довжиною понад 33 тис. км, 75 розподільчих газопроводів, довжиною 307 км, понад 22 тис. споруд на магістральних газопроводах, понад 1 тис. нежитлових будівель та споруд, понад 18 тис. інженерних споруд та комунікацій.
До 1 січня 2020 року це держмайно належало АТ «Укртрансгаз».
Ще 1999 року при передачі майна «Укртрансгазу» Фонд держмайна не визначив об’єктивного переліку та вартості майна, згодом не отримав інформації про його стан, ефективність використання, можливу зміну в складі та профілю.
Фахівці Рахункової палати засвідчили, що діяльність Кабміну як суб’єкта управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі НАК «Нафтогаз», була неефективною та в окремих випадках провадилась із порушенням законодавства. Так, КМУ затвердив фінплан «Нафтогазу» із запізненням на 1 рік і 4 місяці у 2019 та 2020 роках, у 2021 році на 9 місяців.
Отже, ефективну систему корпоративного управління щодо діяльності НАК «Нафтогаз України» не запроваджено.
Мінфін самоусунувся від виконання виключних повноважень загальних зборів АТ «МГУ» та не затвердив товариству фінансових, стратегічних та інвестиційних планів на середньострокову перспективу (3–5 років).
Крім того, неналежне виконання у 2020 році Мінфіном повноважень головного розпорядника бюджетних коштів, порушення затверджених планом спецфонду держбюджету термінів перерахування коштів до АТ «МГУ» для поповнення статутного капіталу (3,8 млрд грн) унеможливило вчасне виконання товариством умов договору купівлі-продажу частки у статутному капіталі ТОВ «ОГТС». Це створило передумови для зменшення прибутку АТ «МГУ» на 140 млн грн як фінансових санкцій.
Досі не визначені розмір та сплата ТОВ «ОГТС» дивідендів АТ «МГУ» і державі за 2020 рік від діяльності з держмайном ГТС.
Звіт і рішення за результатами аналізу будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.