Конкурсний відбір закладів освіти та розподіл між ними державного замовлення на професійне навчання державних службовців у 2018–2019 та I половині 2020 року були непрозорими та неконкурентними.
Такого висновку дійшла Рахункова палата за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національному агентству України з питань державної служби (НАДС) на професійне навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Відповідальний за його проведення – член Рахункової палати Андрій Дідик.
Аудит засвідчив, що в 2018–2019 роках НАДС, яке відбирає на конкурсній основі виші для навчання держслужбовців, приймало до конкурсу пропозиції закладів освіти, що не відповідали критеріям.
Окрім того, держзамовлення на навчання в провідних закладах не було розміщене або розміщене в значно менших обсягах порівняно з окремими, менш рейтинговими, вишами. Аудитори вважають, що це свідчить про недосконалість критеріїв конкурсного відбору або можливу корупційну складову.
Поза тим, процедура створення конкурсної комісії не була дотримана.
Рахункова плата звертає увагу: порядок розрахунку вартості підготовки однієї особи був відсутній. Тому формування держзамовлення на навчання державних службовців було формальним.
Аудит встановив, що Українська школа урядування, в якій серед інших освітніх закладів підвищували кваліфікацію держслужбовці, щомісячно отримувала кошти державного бюджету не під акти наданих послуг, а згідно з помісячним планом асигнувань. Це свідчить про утримання Школи як установи сфери управління НАДС, а не як виконавця державного замовлення з підвищення кваліфікації держслужбовців. Отже, 79 млн грн держбюджету були використані з порушенням законодавства.
Загалом Національному агентству на професійне навчання держслужбовців та посадових осіб місцевого самоврядування у 2018–2020 роках передбачено 314 млн гривень. Аудит охопив 255 млн грн, витрачених впродовж 2018–2019 років та I півріччя 2020 року.
За цей період НАДС використало 117 млн грн з недотриманням бюджетного законодавства. З них 91 млн грн видатків затверджені без належних розрахунків та обґрунтувань, а 16 млн грн освоєні не за цільовим призначенням. Як зазначають аудитори, до цього призвели службова недбалість посадових осіб та недієвість внутрішнього контролю.
Окрім того, аудитори виявили недотримання іншого законодавства Національним агентством загалом на суму 342 млн гривень. Зокрема, 123 млн грн витрачені на розміщення державного замовлення у закладах освіти, які не були відібрані за конкурсом. Кабінет Міністрів України дозволив в порушення законодавства здійснювати державне замовлення без проведення конкурсу. Ще 65 млн грн були спрямовані на підвищення кваліфікації держслужбовців, кількість яких перевищувала затверджений обсяг. А 73 млн грн – використані на безкоштовне здобуття другої вищої освіти в той період, коли законодавство дозволяло безоплатно отримувати вищу освіту за умови здобуття її вперше.
Рахункова палата також виявила неекономне використання 26 млн грн, непродуктивне – 4 млн грн, нерезультативне – 1 млн гривень. При цьому 6 млн грн були повернуті до держбюджету, що свідчить про неефективне управління цими коштами.
Внаслідок списання Українською школою урядування дебіторської заборгованості та заниження вартості проживання в гуртожитку своїх співробітників недоотримано доходів майже на 1 млн гривень.
Виявлені аудиторами порушення у використанні коштів державного бюджету є наслідком, зокрема, і неналежного планування 154 млн грн видатків.
Отже, Національне агентство України з питань державної служби не забезпечило належного планування, ефективного управління, а також продуктивного, результативного й законного використання коштів державного бюджету, виділених на професійне навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
Рахункова палата повідомить Національну поліцію України та Державне бюро розслідувань про виявлені під час аудиту факти, що мають ознаки кримінального правопорушення.
Звіт та рішення за результатами аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.